Zarządzenie Nr 90/24 Starosty Świeckiego z dnia 25 października 2024 r. w sprawie przyjęcia Instrukcji przyjmowania wpłat przy użyciu kart płatniczych w Starostwie Powiatowym w Świeciu
Zarządzenie Nr 90/24
Starosty Świeckiego
z dnia 25 października 2024 r.
w sprawie przyjęcia Instrukcji przyjmowania wpłat przy użyciu kart płatniczych w Starostwie Powiatowym w Świeciu
Na podstawie art. 40 ust. 1, art. 53 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2010 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530), art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, poz. 295, oraz Dz.U. z 2024 r., poz. 619) zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1. Zatwierdzam i wprowadzam do użytku wewnętrznego „Instrukcję przyjmowania wpłat przy użyciu kart płatniczych” w wyznaczonych Wydziałach Starostwa Powiatowego w Świeciu stanowiącą treść niniejszego zarządzenia.
§2. Pracownik wyznaczonego Wydziału uprawniony do obsługi terminala płatniczego składa oświadczenie o zapoznaniu się z „Instrukcją obsługi terminala płatniczego eService” i przyjmuje na siebie odpowiedzialność z tytułu przyjmowania wpłat bezgotówkowych za pomocą terminala płatniczego, na wzorze stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§3. Wprowadzam możliwość dokonywania wpłat stanowiących dochody Powiatu Świeckiego przy użyciu kart płatniczych.
§4. Operacje wpłat przy użyciu kart płatniczych dokonywane są w wyznaczonych Wydziałach w Starostwie Powiatowym w Świeciu.
§5. System płatności przy użyciu kart płatniczych obejmuje następujące wydziały:
1) Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami;
2) Wydział Komunikacji i Dróg;
3) Wydział Budownictwa i Ochrony Środowiska;
4) Wydział Bezpieczeństwa i Transportu Publicznego;
5) Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności.
§6. Przed przeprowadzeniem transakcji kartą płatniczą pracownik zobowiązany jest dokonać każdorazowej weryfikacji karty, która polega w szczególności na sprawdzeniu:
1) daty ważności;
2) czy karta płatnicza nie jest uszkodzona, pęknięta, złamana;
3) czy ogólny widok karty płatniczej nie budzi wątpliwości;
4) czy karta płatnicza nie nosi widocznych śladów podrabiania lub przerobienia.
§7. Pracownik zobowiązany jest odmówić przyjęcia zapłaty kartą płatniczą w szczególności w przypadku:
1) otrzymania negatywnej odpowiedzi autoryzacji;
2) braku możliwości uzyskania autoryzacji transakcji;
3) stwierdzenia posługiwania się kartą płatniczą przez osobę nieuprawnioną.
§8. Potwierdzenie dokonania transakcji bezgotówkowej drukowane jest z terminala eService w dwóch egzemplarzach po dokonaniu transakcji:
1) oryginał zostanie przekazany do Wydziału Finansowego Starostwa w Świeciu;
2) druga kopia przekazana jest wpłacającemu.
§9. Dokumentację do przyjmowania wpłat przy użyciu karty płatniczej stanowią:
1) wydruk potwierdzenia wpłaty z terminala płatniczego z każdego dnia;
2) raport transakcji sporządzony przez Wydział Finansowy.
§10. Zamknięcie dnia z przyjętych wpłat za dany dzień przekazuje się następnego dnia do Wydziału Finansowego w celu wprowadzenia wpłat do ewidencji księgowej.
§11. W przypadku konieczności dokonania zwrotu kwoty zapłaconej przy użyciu karty płatniczej, dokonuje tego Wydział Finansowy po złożeniu pisemnego wniosku przez klienta ubiegającego się o zwrot takiej opłaty.
§12. Zwrot należności następuje po uprzednim zweryfikowaniu zasadności wniosku (potwierdzeniu przez właściwy merytorycznie Wydział zobowiązany do pobrania zwróconej opłaty).
§13. Zwrot wpłaty należności następuje na wskazany przez klienta rachunek bankowy.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§14. Zobowiązuję wszystkich pracowników właściwych merytorycznie z tytułu powierzonych im obowiązków, do zapoznania się z wyżej wymienioną instrukcją i przestrzegania w pełni zawartych w nim postanowień.
§15. Traci moc Zarządzenie Starosty Świeckiego nr 42/24 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie przyjęcia Instrukcji przyjmowania wpłat przy użyciu kart płatniczych w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
§16. Nadzór nad realizacją niniejszego zarządzenia powierzam Głównemu Księgowemu i Kierownikom wydziałów merytorycznych realizujących wpłaty bezgotówkowe.
§17. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta Świecki
Paweł Knapik
Załącznik do Zarządzenia nr 90_24.pdf (136,10KB)