- Menu podmiotowe
- Statut Powiatu Świeckiego
Statut Powiatu Świeckiego
Statut Powiatu Świeckiego
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1. Uchwała określa:
- ustrój Powiatu Świeckiego;
- organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Powiatu Świeckiego, komisji Rady Powiatu, Zarządu Powiatu Świeckiego;
- zasady tworzenia klubów radnych Powiatu Świeckiego;
- zasady dostępu do dokumentów Rady, jej komisji i Zarządu Powiatu Świeckiego oraz korzystania z nich.
§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
- Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Świecki;
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu Świeckiego;
- Komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Powiatu Świeckiego;
- Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Świeckiego;
- klubach radnych – należy przez to rozumieć kluby radnych Powiatu Świeckiego;
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Świeckiego;
- Starostwie – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Świeciu;
- Statucie – należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę.
Rozdział II
Powiat
§ 3. 1. Powiat stanowi lokalną wspólnotę samorządową mieszkańców następujących gmin: Bukowiec, Dragacz, Drzycim, Jeżewo, Lniano, Nowe, Osie, Pruszcz, Świecie, Świekatowo, Warlubie.
- Terytorium Powiatu położone jest na terenie Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
- Granice powiatu obrazuje mapa powiatu, która stanowi załącznik do Statutu.
§ 4. Siedzibą władz Powiatu i Starostwa jest Miasto Świecie.
§ 5. Powiat posiada herb i flagę Powiatu.
§ 6. Wzór herbu i flagi Powiatu określa odrębna uchwała Rady Powiatu.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 7. Ustawowy skład Rady wynosi 21 radnych.
§ 8. 1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Zarząd wykonujący jej uchwały.
- Zarząd i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 9. Do wewnętrznych organów Rady należą:
- Przewodniczący,
- Wiceprzewodniczący,
- Komisja Rewizyjna,
- 3a) (1) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji,
- 4) (2) pozostałe komisje stałe,
- 5) doraźne komisje do określonych zadań.
§ 10. 1. Rada Powiatu powołuje stałe Komisje Rady. Zakres działania, skład osobowy oraz nazwy komisji określa odrębna uchwała
- (3) (uchylony).
§ 11. W czasie trwania Kadencji Rada może powołać doraźne Komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 12. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
§ 13. Wyboru Przewodniczącego i 1 Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
§ 14. Przewodniczący Rady, a przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący:
- zwołuje sesje Rady,
- przewodniczy obradom,
- czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad,
- kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały Rady,
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 15. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 16. (4) (uchylony).
§ 17. W razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego, do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę i Statut dla Przewodniczącego Rady Powiatu Świeckiego.
§ 18. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 19. 1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
- Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 20. Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Starostwa.
Rozdział IV
Tryb pracy Rady
1. SESJE RADY
§ 21. 1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
- (5) Uchwały Rady mogą przybrać formę:
- postanowienia proceduralne,
- deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
- oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
- apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
- opinie – zawierające oświadczenia wiedzy lub oceny.
- Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 22. 1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
- Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
- Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
2. PRZYGOTOWANIE SESJI
§ 23. 1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
- Przygotowanie sesji obejmuje:
- ustalenie porządku obrad,
- ustalenie czasu i miejsca obrad,
- zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
- Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia – Wiceprzewodniczący.
- (6) O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 6 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
- Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
- W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ustępie 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
- (7) Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji Rady Powiatu powinno zostać podane do publicznej wiadomości przez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w Starostwie oraz zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.
- (8) Terminarz posiedzeń stałych komisji Rady Powiatu z tematyką obrad powinien zostać wywieszony na tablicy ogłoszeń w Starostwie oraz zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 24. 1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Starosty ustala listę osób zaproszonych na sesję.
- W sesjach Rady mogą uczestniczyć – z głosem doradczym – Sekretarz i Skarbnik Powiatu.
- Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, podlegających kontroli Rady.
§ 25. Zarząd obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 26. Publiczność obserwująca przebieg sesji, zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 27. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 28. 1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
- O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
- (9) Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 29. 1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 22 ust. 4.
§ 30. 1. (10) Rada może podejmować uchwały tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
- Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 31. 1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
- W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
§ 32. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram.. sesję Rady Powiatu Świeckiego”.
- (11) Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności możliwość podejmowania uchwał.
§ 33. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 34. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
- przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji;
- (12) sprawozdanie o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady;
- rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska;
- (13) (uchylony);
- (14) (uchylony);
- (15) sprawy różne.
§ 35. 1. (16) Sprawozdanie o jakim mowa w § 34 pkt 2 przedstawia Starosta a w przypadku jego nieobecności członek Zarządu albo Sekretarz Powiatu. Sprawozdanie to jest doręczane w formie pisemnej bezpośrednio przed rozpoczęciem sesji wszystkim radnym.
- Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§ 36. (17) (uchylony).
§ 37. (18) (uchylony).
§ 38. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
- Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
- Radnemu nie wolno zabierać głosu bez udzielenia mu głosu przez Przewodniczącego Rady.
- Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
- Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 39. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
- Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
- Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
- Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 40. Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 41. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia quorum,
- zmiany porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
- zamknięcia listy mówców,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przeliczenia głosów.
- (19) Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi.
§ 42. 1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
- Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 43. 1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
- Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 44. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „Zamykam.. sesję Rady Powiatu Świeckiego”.
- Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 45. 1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
- Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 46. 1. Pracownik Biura Rady sporządza z każdej sesji protokół.
- (20) Przebieg posiedzeń Komisji i pomocniczo także sesji utrwalany jest na elektronicznym nośniku informacji. Nagranie usuwa się po zatwierdzeniu protokołu.
§ 47. 1. (21) Protokół sesji musi zwięźle odzwierciedlać jej przebieg.
- Protokół sesji powinien w szczególności zawierać:
- numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,
- ustalony porządek obrad,
- (22) zwięzłe przedstawienie przebiegu obrad poprzez odnotowanie wystąpień radnych, zgłoszonych wniosków i innych ważnych zdarzeń,
- (23) przebieg głosowania wraz z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących”, wynik głosowania oraz imienne wykazy głosowań radnych a w przypadku głosowania tajnego jedynie wyszczególnienie głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz wynik głosowania,
- (24) (skreślona),
- podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 47a. (25) Imienne wykazy głosowań radnych sporządzane zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym podpisuje Przewodniczący obrad i protokolant.
§ 48. 1. (26) Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu nie później niż do rozpoczęcia najbliższej sesji, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i zapisu przebiegu sesji utrwalonego na elektronicznym nośniku informacji.
- Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
- Rada po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2 podejmuje uchwałę o przyjęciu protokołu poprzedniej sesji z poprawkami lub uzupełnieniami albo bez nich.
§ 49. 1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
- Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Staroście najpóźniej w ciągu 6 dni od dnia zakończenia sesji.
- Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza także innym jednostkom organizacyjnych, które są zobowiązane do określonych działań, wynikających z tych dokumentów.
§ 50. (27) (uchylony).
3. UCHWAŁY
§ 51. 1. Uchwały, o jakich mowa w § 21 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 21 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
- Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 52. 1. (28) Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, kluby radnych, komisje Rady oraz Zarząd.
1a. (29) Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym inicjatywę uchwałodawczą ma również grupa 300 mieszkańców posiadająca czynne prawo wyborcze do Rady.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
- tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- postanowienia merytoryczne,
- w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
- określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
- ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego Starostwa Powiatowego lub przez innego radcę prawnego.
§ 53. 1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
- Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Zarząd.
§ 54. 1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady a do czasu wyboru Przewodniczącego nowo wybranej Rady kolejnej kadencji – najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
- Zarząd ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
4. PROCEDURA GŁOSOWANIA
§ 55. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 56. (30) 1. Podstawowym sposobem głosowania na sesji Rady jest głosowanie jawne za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.
2. Oddając głos za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych, radny zobowiązany jest do jednoczesnego podniesienia ręki.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 56a. (31) 1. Głosowanie imienne przeprowadza się w ten sposób, że Przewodniczący obrad wywołuje kolejno radnych biorących udział w głosowaniu a ci oświadczają czy głosują za uchwałą, przeciw uchwale, czy wstrzymują się od głosu.
- Przewodniczący obrad dokonuje podsumowania oddanych głosów i ogłasza wynik głosowania.
§ 57. 1. (32) W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
- Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
- Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
- Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 58. 1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
- W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
- W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
- Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 59. 1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
- Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
- W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
- W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 58 ust. 2.
- Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 60. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 61. 1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
- Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
- Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
- Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów
5. RADNI
§ 62. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
- (33) (skreślony).
- (34) Obecność na sesji potwierdza się za pośrednictwem elektronicznego systemu służącego do obsługi sesji, w którym sporządzana jest lista obecności.
§ 63. 1. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.
- Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to możliwe.
§ 64. 1. (35) (skreślony).
- Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
6. WSPÓLNE SESJE Z RADAMI INNYCH JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
§ 65. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, a w szczególności z radami innych powiatów, dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
- Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
- Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 66. 1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
- Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział V
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej i pozostałych komisji Rady
1. ORGANIZACJA KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 67. 1. (36) Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie od 3 do 5 radnych.
- Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
- Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 68. (37) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
§ 69. 1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach, w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
- W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
- Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
2. ZASADY KONTROLI
§ 70. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Zarządu i powiatowych jednostek organizacyjnych pod względem:
- legalności,
- gospodarności,
- rzetelności,
- celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
- Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Powiatu.
§ 71. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.
§ 72. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
- kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
- problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
- sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 73. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
- Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 74. (38) (skreślony).
§ 75. 1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, a w szczególności projekty dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
- Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
- Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
- Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
- Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 76. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 70 ust. 1.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
- Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3. TRYB KONTROLI
§ 77. 1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
- Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
- Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
- Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.
§ 78. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Starostę, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
- Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Starosty, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 79. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać, na żądanie kontrolujących, dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
- Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.
§ 80. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. PROTOKOŁY KONTROLI
§ 81. 1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
- nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
- imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących);
- daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
- określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
- imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
- przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;
- datę i miejsce podpisania protokołu;
- podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
- Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 82. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
- Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 83. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 84. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. PLANY PRACY I SPRAWOZDANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 85. 1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 listopada każdego roku.
- Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
- terminy odbywania posiedzeń,
- terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
- Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 86. 1. (39) Komisja Rewizyjna składa Radzie na miesiąc przed planowaną sesją absolutoryjną roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
- Sprawozdanie powinno zawierać:
- liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
- wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;
- wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną;
- wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli;
- ocenę wykonania budżetu Powiatu za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
6. POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 87. 1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
- Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:
- nie mniej niż 7 radnych,
- nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
- radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
- osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
- (40) (uchylony).
- (41) Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać zwięzły protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu.
- (42) Jeżeli radny nie zgadza się ze stanowiskiem przyjętym w głosowaniu przez większość członków Komisji Rewizyjnej uczestniczących w posiedzeniu może wnosić o umieszczenie jego stanowiska w protokole z posiedzenia Komisji lub o dołączenie pisemnego stanowiska do protokołu.
§ 88. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 89. (43) Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Biuro Rady.
§ 90. 1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
- W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków Powiatu, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem powiatu do zawarcia stosownej umowy w imieniu Powiatu.
- Współdziałanie z innymi komisjami i innymi organami kontroli
§ 91. 1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
- Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
- Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
- Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 92. Komisja Rewizyjna może występować do organów Powiatu w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
7A. KOMISJA SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI (44)
§ 92a. 1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jest powoływana przez Radę w liczbie od 3 do 5 członków albo nie mniejszej niż liczba klubów radnych.
- Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wybiera Rada.
- Zastępcę przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wybiera Komisja na wniosek Przewodniczącego Komisji.
§ 92b. Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
§ 92c. Wpływające do Rady skargi, wnioski i petycje Przewodniczący Rady kieruje do Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
§ 92d. Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji po wpłynięciu sprawy zarządza odbycie posiedzenia wstępnego, którego celem jest zapoznanie się ze sprawą i przyjęcie planu jej rozpatrywania.
§ 92e. Stosownie do ustaleń przyjętych na wstępnym posiedzeniu Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zwraca się do Zarządu Powiatu o zobowiązanie kierownika jednostki organizacyjnej Powiatu do udzielenia wyjaśnień dotyczących przedmiotu sprawy, ustosunkowanie się do niej i do ewentualnych zarzutów.
§ 92f. W zależności od potrzeby rozpatrywanej sprawy Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji może zwrócić się do Zarządu Powiatu o przedłożenie na posiedzenie komisji niezbędnych dokumentów lub sporządzenie zestawień, analiz lub wyjaśnień oraz o przybycie na posiedzenie komisji pracowników jednostek organizacyjnych celem złożenia bezpośrednich wyjaśnień.
§ 92g. Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zawiadamia wnoszącego skargę, wniosek albo petycję o terminie posiedzenia komisji, na którym sprawa będzie rozpatrywana oraz poucza o możliwości wzięcia w nim udziału i składania wyjaśnień.
§ 92h. Projekt uchwały Rady będącej odpowiedzią dla wnoszącego skargę, wniosek albo petycję przygotowuje Przewodniczący komisji albo jej członek lub członkowie wskazani przez komisję.
§ 92i. 1. Z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji należy sporządzić zwięzły protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
- Oprócz protokołów z posiedzeń komisji sporządzany jest drugi egzemplarz dokumentów, który jest przekazywany na stanowisko pracy w Wydziale Organizacyjnym Starostwa, na którym prowadzony jest rejestr skarg i wniosków oraz ich obsługa.
§ 92j. Do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 69 oraz §§ 88-90 Statutu.
8. POZOSTAŁE STAŁE KOMISJE RADY
§ 93. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych określa Rada w odrębnych uchwałach.
§ 94. 1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie do zatwierdzenia.
- Rada może nakazać Komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 95. 1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.
- (45) Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza sąsiadującymi, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
- Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
§ 96. (46) 1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybierany przez Radę lub zastępca przewodniczącego komisji wybierany przez członków komisji.
- Do czasu wyboru przewodniczącego komisji, posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady.
§ 97. 1. Komisje pracują na posiedzeniach.
- Do posiedzeń komisji stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej, z zastrzeżeniem, że protokóły posiedzeń komisji podpisuje jej przewodniczący.
§ 98. (47) Przewodniczący komisji stałych raz na pół roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdanie merytoryczne z bieżącej działalności oraz raz w roku sprawozdanie roczne.
Rozdział VI
Zasady tworzenia klubów radnych
§ 99. Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 100. 1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
- Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
- W zgłoszeniu podaje się:
- nazwę klubu;
- listę członków;
- imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
- W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 101. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 102. 1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
- Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.
- (48) Klub niespełniający ustawowego wymogu liczby radnych ulega rozwiązaniu z chwilą wystąpienia z niego radnego będącego trzecim jego członkiem.
§ 102a. (49) Przedstawiciele klubów radnych mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.
Rozdział VII
Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Zarządu
1. ORGANIZACJA ZARZĄDU
§ 103. 1. Zarząd liczy 5 osób.
- W skład Zarządu wchodzą:
- Starosta, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu Powiatu;
- Wicestarosta;
- 3 Członkowie Zarządu Powiatu.
- Zarząd uważa się za wybrany, jeżeli Rada dokonała wyboru całego jego składu.
§ 104. (50) Przed przystąpieniem do wyboru Starosty Rada w drodze uchwały ustala tryb wyłonienia kandydata na Starostę.
§ 105. 1. Rada może poprzedzić wybór Starosty postępowaniem konkursowym.
- Warunki konkursu (regulamin konkursowy) określa Rada w drodze uchwały.
- Wynik konkursu nie wiąże Rady.
§ 106. Starosta wykonuje swoje zadania przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza i Skarbnika Powiatu oraz przy pomocy Starostwa Powiatowego.
§ 107. 1. Do obowiązków Wicestarosty należy podejmowanie czynności z zakresu zadań Starosty, na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Starostę albo w przypadku konieczności niezwłocznego podjęcia działań pod nieobecność Starosty lub wynikający z innych przyczyn brak możliwości działania Starosty.
- Konieczność podjęcia przez Wicestarostę niezwłocznych działań wymaga stwierdzenia w formie uchwały Zarządu lub Rady.
§ 108. Starosta określa szczegółowy zakres zadań Wicestarosty i Członków Zarządu, z uwzględnieniem postanowień Regulaminu Organizacyjnego Starostwa.
§ 109. (51) Do obowiązków członka Zarządu należy:
- udział w posiedzeniach Zarządu,
- realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
- składanie oświadczeń woli w imieniu Powiatu na podstawie imiennych upoważnień, wynikających z uchwał Zarządu,
- przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań.
2. TRYB PRACY ZARZĄDU
§ 110. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, w zasadzie nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 111. 1. Członkowie Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych zadań, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.
- Osoby, o których mowa w ust. 1 przedkładają Zarządowi sprawozdanie z wykonanych czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 112. 1. Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Starosta lub z jego upoważnienia Wicestarosta.
- Wicestarosta zwołuje posiedzenia Zarządu oraz przewodniczy jego obradom także wówczas, gdy z obowiązujących przepisów prawa wynika obowiązek podjęcia przez Zarząd rozstrzygnięcia, a Starosta nie jest obecny albo z innych przyczyn nie może udzielić upoważnienia.
- Przepis ust. 2 stosuje się także w przypadku wakatu na stanowisku Starosty.
§ 113. 1. O posiedzeniu Zarządu należy zawiadomić jego członków z 3-dniowym wyprzedzeniem za potwierdzeniem odbioru zawiadomienia.
- Zawiadomienie o posiedzeniu musi zawierać informację o czasie, miejscu i przewidywanym porządku obrad.
§ 114. 1. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:
- radca prawny Starostwa;
- pracownicy Starostwa właściwi ze względu na przedmiot obrad;
- kierownicy powiatowych jednostek organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.
- Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni.
- Rada może, w drodze odrębnej uchwały, wyznaczyć radnego lub grupę radnych do udziału w posiedzeniach Zarządu.
§ 115. 1. Z posiedzeń Zarządu sporządzane są protokoły.
- W protokołach z posiedzeń Zarządu podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczyły inne osoby, w protokole podaje się także ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze osoby te uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.
§ 116. 1. (52) Protokół posiedzenia Zarządu powinien zwięźle oddawać przebieg posiedzenia, a w tym głosy zebrane w dyskusji nad podejmowanymi przez Zarząd rozstrzygnięciami.
- Protokoły posiedzeń Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu uczestniczący w danym posiedzeniu Zarządu, po ich zatwierdzeniu przez Zarząd na następnym posiedzeniu.
- Protokoły posiedzeń Zarządu numeruje się i przechowuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 117. 1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi Powiatu.
- W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zarządu, każdy członek Zarządu głosuje według własnego przekonania.
§ 118. W sprawach nie związanych z kolegialnym podejmowaniem rozstrzygnięć, członkowie Zarządu działają wyłącznie na podstawie i w zakresie upoważnień udzielonych im przez Zarząd.
§ 119. 1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.
- Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska Zarządu.
- Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu.
- Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.
- Do podejmowania uchwał przez Zarząd stosuje się odpowiednio przepisy § 52 ust. 2 – 4.
§ 120. (53) (skreślony).
§ 121. Do zadań Starosty w zakresie organizowania pracy Zarządu Powiatu należy w szczególności:
- przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
- określenie czasu i miejsca posiedzenia Zarządu,
- przygotowywanie materiałów do projektowanego porządku obrad,
- zapewnienie obsługi posiedzenia Zarządu.
§ 122. (54) Starosta przygotowuje na każdą sesję Rady Powiatu sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie od poprzedniej sesji.
§ 123. (55) (uchylony).
§ 124. (56) (uchylony).
§ 125. (57) (uchylony).
Rozdział VIII
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji i Zarządu
§ 126. (58) Uchwały Rady i Zarządu Powiatu powinny być podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie ich na tablicy ogłoszeń w Starostwie oraz zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 127. (59) Następujące rodzaje dokumentów podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu lub podpisaniu zgodnie ze Statutem:
- protokoły z sesji,
- protokoły z posiedzeń komisji Rady,
- protokoły z posiedzeń Zarządu.
§ 128. (60) Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji oraz Zarządu nie udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej udostępnia się w Biurze Rady Starostwa, w godzinach pracy urzędu.
§ 129. (61) 1. (62) Udostępnianie dokumentów o których mowa w § 128 dokonuje się poprzez umożliwienie wglądu, sporządzanie notatek i fotografii oraz wydawanie odpisów i wyciągów.
- Wykonywanie uprawnień określonych w ust. 1 może odbywać się wyłącznie w Starostwie Powiatowym w obecności pracownika Starostwa.
§ 130. (63) Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów, wypisów, fotografii oraz odbitek kserograficznych z dokumentów określonych w § 128.
§ 131. (64) Ograniczenia w udostępnianiu dokumentów Rady, komisji i Zarządu określają ustawy.
Rozdział IX
Pracownicy samorządowi
§ 132. (65) 1. Z zastrzeżeniem ust. 2 spośród członków Zarządu pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie wyboru są:
- Starosta,
- Wicestarosta.
- Stosunek pracy może być nawiązany na podstawie wyboru z jednym etatowym członkiem Zarządu.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 133. Zmian w Statucie dokonuje Rada Powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
Przypisy:
- § 9 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 9 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 10 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 2 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 16 uchylony przez § 1 pkt 3 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 21 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 23 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 23 ust. 7:
- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 23 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 28 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 30 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 32 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 34 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 34 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 8 lit. a uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 34 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 8 lit. a uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 34 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. b uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 35 ust. 1:
- zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 36 uchylony przez § 1 pkt 9 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 37 uchylony przez § 1 pkt 9 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 41 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 46 ust. 2:
- zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 10 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 47 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 47 ust. 2 lit. e zmieniona przez § 1 pkt 11 lit. b uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 47 ust. 2 lit. f zmieniona przez § 1 pkt 11 lit. b uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 47 ust. 2 lit. g skreślona przez § 1 pkt 7 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 47a dodany przez § 1 pkt 12 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 48 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 50 uchylony przez § 1 pkt 13 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 52 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. a uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 52 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 14 lit. b uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 56 zmieniony przez § 1 pkt 15 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 56a dodany przez § 1 pkt 16 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 57 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 62 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 8 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 62 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 17 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 64 ust. 1 skreślony przez § 1 pkt 9 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 67 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 68 zmieniony przez § 1 pkt 9 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 74 skreślony przez § 1 pkt 10 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 86 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 87 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. a) uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 87 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 18 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 87 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 89 zmieniony przez § 1 pkt 12 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- Rozdział V oddział 7 dodany przez § 1 pkt 19 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 95 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 96 zmieniony przez § 1 pkt 11 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 98:
- zmieniony przez § 1 pkt 12 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 14 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 102 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 20 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 102a dodany przez § 1 pkt 21 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 104 zmieniony przez § 1 pkt 13 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 109 zmieniony przez § 1 pkt 14 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 116 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 22 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 120 skreślony przez § 1 pkt 15 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- § 122 zmieniony przez § 1 pkt 15 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 123 uchylony przez § 1 pkt 23 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 124 uchylony przez § 1 pkt 23 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 125 uchylony przez § 1 pkt 23 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 126 zmieniony przez § 1 pkt 16 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 127 zmieniony przez § 1 pkt 16 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 128:
- zmieniony przez § 1 pkt 16 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 24 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 129 zmieniony przez § 1 pkt 17 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 129 ust. 1:
- zmieniony przez § 1 pkt 17 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 25 uchwały nr XLII/274/18 z dnia 26 września 2018 r. (Kujaw.18.4955) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 października 2018 r.
- § 130 zmieniony przez § 1 pkt 18 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 131 zmieniony przez § 1 pkt 19 uchwały nr XIII/67/07 z dnia 28 listopada 2007 r. (Kujaw.2008.10.111) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 lutego 2008 r.
- § 132 zmieniony przez § 1 pkt 18 uchwały nr VII/48/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Kujaw.2015.1631) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 28 maja 2015 r.