ZARZĄDZENIE NR 30/25 STAROSTY ŚWIECKIEGO z dnia 21 marca 2025 r. w sprawie sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu
ZARZĄDZENIE NR 30/25
STAROSTY ŚWIECKIEGO
z dnia 21 marca 2025 r.
w sprawie sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu
Na podstawie art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717,1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39), art. 10 ust. 1 i 2, art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, poz. 295 oraz Dz.U. z 2024 r. poz. 619, 1685 i 1863) zarządzam co następuje:
Postanowienia ogólne
§ 1. Ilekroć jest mowa o:
1) jednostce – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Świeciu;
2) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć Starostę, Wicestarostę;
3) zbędnych składnikach majątkowych - należy przez to rozumieć środki trwałe oraz pozostałe środki trwałe, które:
a) nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki;
b) nie nadają się do dalszego użytku za względu na zły stan techniczny, a ich naprawa byłaby nieopłacalna;
c) nie nadają się do współpracy ze sprzętem używanym w jednostce, a ich przystosowanie byłoby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadnione;
4) zużytych składnikach majątkowych - należy przez to rozumieć środki trwałe oraz pozostałe środki trwałe, które:
a) posiadają wady lub uszkodzenia, których naprawa byłaby nieopłacalna;
b) zagrażają bezpieczeństwu użytkowników lub najbliższego otoczenia;
c) całkowicie utraciły wartość użytkową;
d) są technicznie przestarzałe, a ich naprawa lub remont byłyby ekonomicznie nieuzasadnione.
Postanowienia szczegółowe
§ 2. 1. Osoby materialnie odpowiedzialne na bieżąco analizują stan składników majątkowych, za które ponoszą odpowiedzialność materialną.
2. W przypadku stwierdzenia nieprzydatności składników majątkowych osoby materialnie odpowiedzialne przekazują wniosek o likwidację składników majątkowych z wyszczególnieniem środków trwałych i pozostałych środków trwałych do Komisji Likwidacyjnej, powołanej na podstawie Zarządzenia Starosty Świeckiego, na wzorze stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3. Komisję likwidacyjną powołuje kierownik jednostki na wniosek Głównego Księgowego.
4. W skład Komisji Likwidacyjnej powołuje się co najmniej trzy osoby spośród pracowników jednostki.
5. Na podstawie złożonych wniosków o likwidację składników majątkowych Komisja Likwidacyjna dokonuje przeglądu i oceny przydatności składników majątkowych do dalszego użytkowania.
6. Z przeprowadzonych czynności Komisja Likwidacyjna sporządza protokół z przeglądu i oceny przydatności składników majątkowych do dalszego użytkowania, zawierający wykaz zbędnych i zużytych składników majątkowych z wyszczególnieniem środków trwałych i pozostałych środków trwałych wraz ze wskazaniem przyczyn likwidacji, na wzorze stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
7. Protokół podlega zatwierdzeniu przez kierownika jednostki.
§ 3. 1. Po zatwierdzeniu protokołu Komisja Likwidacyjna dokonuje wyboru sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych, ustala wartość jednostkową poszczególnych składników majątkowych z należytą starannością na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia.
2. Wyceny sprzętu, który wyszedł już z użycia i nie występuje w obrocie dokonuje się w wartości surowców wtórnych, jakie można z niego odzyskać.
3. Z dokonanych czynności Komisja Likwidacyjna sporządza protokół określający sposób zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych z wyszczególnieniem środków trwałych i pozostałych środków trwałych, w którym umieszcza między innymi opis sposobu szacowania wartości składników majątkowych, a następnie przedkłada kierownikowi jednostki celem zatwierdzenia, na wzorze stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
4. Na podstawie zatwierdzonego protokołu, określającego sposób zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych, Komisja Likwidacyjna przygotowuje projekt uchwały Zarządu Powiatu Świeckiego w sprawie likwidacji składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu.
5. Po wyrażeniu zgody przez Zarząd Powiatu Świeckiego na likwidację składników majątkowych Komisja Likwidacyjna zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej informację o zbędnych i zużytych składnikach majątkowych.
§ 4. Zbędne i zużyte składniki majątkowe mogą być przedmiotem:
1) sprzedaży w trybie przetargu, aukcji albo publicznego zaproszenia do rokowań;
2) nieodpłatnego przekazania lub darowizny na rzecz instytucji realizujących zadania publiczne;
3) likwidacji.
§ 5. 1. Sprzedaż składników majątkowych zakwalifikowanych do zbędnych i zużytych składników majątkowych może odbywać się w trybie przetargu.
2. Nieodpłatne przekazanie lub darowizna, następuje na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu, złożony do kierownika jednostki.
3. Nieodpłatnego przekazania lub darowizny dokonuje się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
4. Odbiór nieodpłatnie przekazanego lub darowanego składnika majątkowego następuje na koszt podmiotu, któremu przekazano lub darowano składnik majątkowy.
5. Czynności związane z nieodpłatnym przekazaniem, darowizną, sprzedażą dokonuje Wydział Organizacyjny.
6. Z czynności zbycia zbędnych i zużytych składników majątkowych Wydział Organizacyjny przekazuje dokumentację do Głównego Księgowego w celu dokonania zmian w ewidencji księgowej składników majątkowych.
§ 6. 1. Zbędne i zużyte składniki majątkowe, których sprzedaż, przekazanie nieodpłatnie lub darowizna nie doszły do skutku, mogą być zlikwidowane.
2. Likwidacji składników majątkowych określonych w ust.1dokonuje Komisja Likwidacyjna w drodze sprzedaży na surowce wtórne lub przez zniszczenie, jeżeli sprzedaż na surowce wtórne nie doszła do skutku lub byłaby bezzasadna.
3. Z dokonanych czynności likwidacyjnych określonych w ust.2 Komisja Likwidacyjna dostarcza do Głównego Księgowego dokument potwierdzający przekazanie składników majątkowych do skupu surowców wtórnych i sporządza protokół zniszczenia, stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego Zarządzenia.
§ 7. 1. Zużyte składniki majątkowe stanowiące odpady przekazuje się do utylizacji do przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów na podstawie przepisów ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.).
2. Czynności związane z przekazaniem składników majątkowych określonych w ust. 1 wykonuje Komisja Likwidacyjna, która sporządza protokół przekazania do utylizacji, na wzorze stanowiącym załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.
§ 8. Traci moc Zarządzenie Nr 43/24 Starosty Świeckiego z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu.
§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta Świecki
Paweł Knapik
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (311,15KB)
Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (1,40MB)
Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (813,81KB)
Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (319,65KB)
Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (318,03KB)