Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

ZARZĄDZENIE NR 30/25 STAROSTY ŚWIECKIEGO z dnia 21 marca 2025 r. w sprawie sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu

Rodzaj aktu prawnego:
Zarządzenie
Rok podjęcia:
2025
Status:
Obowiązujący
Kadencja:
2024-2029
Sesja:
nie dotyczy
Data podjęcia:
21-03-2025
Data rozpoczęcia obowiązywania:
-
Data wejścia w życie:
-
Data publikacji w dzienniku urzędowym:
-
Nr publikacji w dzienniku urzędowym:
nie dotyczy
Pozycja w dzienniku urzędowym:
nie dotyczy
Nr aktu prawnego:
30/25
Czego dotyczy dodawany akt prawny:
sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu
Podstawa prawna wydania:
art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717,1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39),  art. 10 ust. 1 i 2, art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, poz. 295 oraz Dz.U. z 2024 r. poz. 619, 1685 i 1863)
Akt prawa miejscowego:
Nie

ZARZĄDZENIE NR 30/25

STAROSTY ŚWIECKIEGO

z dnia 21 marca 2025 r.

w sprawie sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu

Na podstawie art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717,1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39),  art. 10 ust. 1 i 2, art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, poz. 295 oraz Dz.U. z 2024 r. poz. 619, 1685 i 1863) zarządzam co następuje:

Postanowienia ogólne

§ 1. Ilekroć jest mowa o:

1) jednostce – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Świeciu;

2) kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć Starostę, Wicestarostę;

3) zbędnych składnikach majątkowych - należy przez to rozumieć środki trwałe oraz pozostałe środki trwałe, które:

a) nie są i nie będą mogły być wykorzystane w realizacji zadań związanych z działalnością jednostki;

b) nie nadają się do dalszego użytku za względu na zły stan techniczny, a ich naprawa byłaby nieopłacalna;

c) nie nadają się do współpracy ze sprzętem używanym w jednostce, a ich przystosowanie byłoby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadnione;

4) zużytych składnikach majątkowych - należy przez to rozumieć środki trwałe oraz pozostałe środki trwałe, które:

a) posiadają wady lub uszkodzenia, których naprawa byłaby nieopłacalna;

b) zagrażają bezpieczeństwu użytkowników lub najbliższego otoczenia;

c) całkowicie utraciły wartość użytkową;

d) są technicznie przestarzałe, a ich naprawa lub remont byłyby ekonomicznie nieuzasadnione.

Postanowienia szczegółowe

§ 2. 1. Osoby materialnie odpowiedzialne na bieżąco analizują stan  składników majątkowych, za które ponoszą odpowiedzialność materialną.

2. W przypadku stwierdzenia nieprzydatności składników majątkowych osoby materialnie odpowiedzialne przekazują wniosek o likwidację składników majątkowych z wyszczególnieniem środków trwałych i pozostałych środków trwałych do Komisji Likwidacyjnej, powołanej na podstawie Zarządzenia Starosty Świeckiego, na wzorze stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

3. Komisję likwidacyjną powołuje kierownik jednostki na wniosek Głównego Księgowego.

4. W skład Komisji Likwidacyjnej powołuje się co najmniej trzy osoby spośród pracowników jednostki.

5. Na podstawie złożonych wniosków o likwidację składników majątkowych Komisja Likwidacyjna dokonuje przeglądu i oceny przydatności składników majątkowych do dalszego użytkowania.

6. Z przeprowadzonych czynności Komisja Likwidacyjna sporządza protokół z przeglądu i oceny przydatności składników majątkowych do dalszego użytkowania, zawierający wykaz zbędnych i zużytych składników majątkowych z wyszczególnieniem środków trwałych i pozostałych środków trwałych wraz ze wskazaniem przyczyn likwidacji, na wzorze stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.

7. Protokół podlega zatwierdzeniu przez kierownika jednostki.

§ 3. 1. Po zatwierdzeniu protokołu Komisja Likwidacyjna dokonuje wyboru sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych, ustala wartość jednostkową poszczególnych składników majątkowych z należytą starannością na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia.

2. Wyceny sprzętu, który wyszedł już z użycia i nie występuje w obrocie dokonuje się w wartości surowców wtórnych, jakie można z niego odzyskać.

3. Z dokonanych czynności Komisja Likwidacyjna sporządza protokół określający sposób zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych z wyszczególnieniem środków trwałych i pozostałych środków trwałych, w którym umieszcza między innymi opis sposobu szacowania wartości składników majątkowych, a następnie przedkłada kierownikowi jednostki celem zatwierdzenia, na wzorze stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.

4. Na podstawie zatwierdzonego protokołu, określającego sposób zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych, Komisja Likwidacyjna przygotowuje projekt uchwały Zarządu Powiatu Świeckiego w sprawie likwidacji składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu.

5. Po wyrażeniu zgody przez Zarząd Powiatu Świeckiego na likwidację składników majątkowych Komisja Likwidacyjna zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej informację o zbędnych i zużytych składnikach majątkowych.

§ 4. Zbędne i zużyte składniki majątkowe mogą być przedmiotem:

1) sprzedaży w trybie przetargu, aukcji albo publicznego zaproszenia do rokowań;

2) nieodpłatnego przekazania lub darowizny na rzecz instytucji realizujących zadania publiczne;

3) likwidacji.

§ 5. 1. Sprzedaż składników majątkowych zakwalifikowanych do zbędnych i zużytych składników majątkowych może odbywać się w trybie przetargu.

2. Nieodpłatne przekazanie lub darowizna, następuje na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu, złożony do kierownika jednostki.

3. Nieodpłatnego przekazania lub darowizny dokonuje się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

4. Odbiór nieodpłatnie przekazanego lub darowanego składnika majątkowego następuje na koszt podmiotu, któremu przekazano lub darowano składnik majątkowy.

5. Czynności związane z nieodpłatnym przekazaniem, darowizną, sprzedażą dokonuje Wydział Organizacyjny.

6. Z czynności zbycia zbędnych i zużytych składników majątkowych Wydział Organizacyjny przekazuje dokumentację do Głównego Księgowego w celu dokonania zmian w ewidencji księgowej składników majątkowych.

§ 6. 1. Zbędne i zużyte składniki majątkowe, których sprzedaż, przekazanie nieodpłatnie lub darowizna nie doszły do skutku, mogą być zlikwidowane.

2. Likwidacji składników majątkowych określonych w ust.1dokonuje Komisja Likwidacyjna w drodze sprzedaży na surowce wtórne lub przez zniszczenie, jeżeli sprzedaż na surowce wtórne nie doszła do skutku lub byłaby bezzasadna.

3. Z dokonanych czynności likwidacyjnych określonych w ust.2 Komisja Likwidacyjna dostarcza do Głównego Księgowego dokument potwierdzający przekazanie składników majątkowych do skupu surowców wtórnych i sporządza protokół zniszczenia, stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego Zarządzenia.

§ 7. 1. Zużyte składniki majątkowe stanowiące odpady przekazuje się do utylizacji do przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów na podstawie przepisów ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach  (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.).

2. Czynności związane z przekazaniem składników majątkowych określonych w ust. 1 wykonuje Komisja Likwidacyjna, która sporządza protokół przekazania do utylizacji, na wzorze stanowiącym załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.

§ 8. Traci moc Zarządzenie Nr 43/24 Starosty Świeckiego z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie sposobu zagospodarowania zbędnych i zużytych składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Świeciu.

§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Starosta Świecki

Paweł Knapik

 

PDFZałącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (311,15KB)
PDFZałącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (1,40MB)
PDFZałącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (813,81KB)
PDFZałącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (319,65KB)
PDFZałącznik Nr 5 do Zarządzenia Nr 30.25.pdf (318,03KB)

 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego