Zarządzenie Nr 65/24 Starosty Świeckiego z dnia 23 lipca 2024 r. w sprawie organizacji pracy zdalnej okazjonalnej w Starostwie Powiatowym w Świeciu
Na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107) zarządzam, co następuje:
§ 1. 1. Pracownicy Starostwa Powiatowego w Świeciu mają prawo do korzystania z pracy zdalnej okazjonalnej w wymiarze 24 dni w roku kalendarzowym.
2. Przez pracę zdalną rozumie się pracę wykonywaną w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
3. Wykonywanie pracy zdalnej okazjonalnej jest możliwe, jeśli organizacja pracy i rodzaj wykonywanej pracy na to pozwala.
4. Okres wykonywania pracy zdalnej okazjonalnej jest ewidencjonowany. Niewykorzystane dni limitu pracy zdalnej okazjonalnej nie przechodzą na kolejny rok kalendarzowy.
5. Skorzystanie z pracy zdalnej okazjonalnej wymaga złożenia wniosku przez pracownika w formie papierowej lub elektronicznej oraz uzyskania zgody Starosty Świeckiego. Wzór wniosku stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
6. Starosta Świecki może wyrazić zgodę na pracę zdalną okazjonalną pod warunkiem, że:
1) rodzaj/charakter pracy pozwala na jej okazjonalne wykonywanie w miejscu wskazanym przez pracownika;
2) pracownik posiada odpowiednie warunki techniczne i lokalowe do wykonywania pracy zdalnej okazjonalnej, w szczególności posiada odpowiednie szybkie i stabilne połączenie do sieci Internet.
7. Wniosek należy złożyć w terminie od 7-go do 1 dnia przed wnioskowanym rozpoczęciem pracy zdalnej. Zaakceptowany wniosek przekazywany jest niezwłocznie do inspektora ds. organizacji i kadr w celu dołączenia do akt osobowych.
8. Przed złożeniem wniosku pracownik zobowiązany jest do zapoznania się z:
1) informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej stanowiącą Załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia;
2) oceną ryzyka zawodowego na stanowisku pracy stanowiącą Załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.
9. Miejsce wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej powinno być ustalone ze Starostą Świeckim. Pracownik każdorazowo ma obowiązek poinformowania o jego zmianie.
§ 2. 1. Pracownik jest zobowiązany do wykonywania pracy zgodnie z treścią umowy o pracę wiążącej go ze Starostwem Powiatowym oraz zakresem obowiązków.
2. W celu zapewnienia komunikacji między pracownikami i procedowania spraw służbowych, w szczególności w celu przekazywania dokumentów wykorzystuje się środki komunikacji elektronicznej.
3. Do komunikacji elektronicznej używa się wyłącznie służbowej poczty e-mail.
§ 3. 1. Pracownik wykonuje pracę zdalną okazjonalną w systemie czasu pracy i zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy wynikającym z Regulaminu pracy.
2. Pracownika obowiązują przerwy w pracy wynikające z Regulaminu pracy.
3. Pracownik ma prawo do skorzystania z wyjścia prywatnego w związku z koniecznością załatwienia spraw prywatnych w ciągu dnia pracy. Wyjście prywatne jest udzielane na podstawie wniosku wysłanego mailem do bezpośredniego przełożonego i powinno być odpracowane w tym samym dniu roboczym.
4. Praca w godzinach nadliczbowych w czasie świadczenia pracy zdalnej może być wykonywana wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie pracy.
§ 4. 1. Pracownik jest zobowiązany do:
1) pozostawania w dyspozycji bezpośredniego przełożonego w ustalonych dniach i godzinach pracy oraz przyjmowania do realizacji bieżących zadań (np. w postaci plików tekstowych, skanów dokumentów);
2) poświęcania czasu pracy wyłącznie na wykonywanie obowiązków pracowniczych, w tym poleceń bezpośredniego przełożonego, w szczególności na bieżąco sprawdzając korespondencję elektroniczną, odpowiadając na wiadomości, będąc w pełnej dostępności za pomocą telefonu służbowego lub poczty e-mail;
3) bieżącego informowania o wykonywanych zadaniach oraz przedstawiania wyników swojej pracy na żądanie bezpośredniego przełożonego;
4) potwierdzania rozpoczęcia i zakończenia wykonywania pracy zdalnej poprzez zgłoszenie na adres poczty elektronicznej: kadry@csw.pl lub telefonicznie na nr 525683164. Osobą odpowiedzialną za współpracę z pracownikiem wykonującym pracę zdalną jest p. Mariola Mellentin - inspektor ds organizacji i kadr;
5) prowadzenia ewidencji wykonanych czynności, uwzględniającej w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania. Wzór ewidencji stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego zarządzenia;
6) przestrzegania zasad i przepisów dotyczących BHP i ochrony ppoż., w tym zorganizowania stanowiska pracy zdalnej z uwzględnieniem zasad ergonomii;
7) powstrzymania się od wykonywania pracy w przypadku zaistnienia okoliczności powodującej zagrożenie życia i zdrowia a także niezwłocznego powiadomienia o tym bezpośredniego przełożonego;
8) przestrzegania Polityki bezpieczeństwa i Instrukcji zarządzania systemem informatycznym w Starostwie Powiatowym w Świeciu;
9) wykorzystywania do wykonywania pracy wyłącznie sprzętu i oprogramowania dostarczonego przez informatyków Starostwa lub przez nich zatwierdzonego;
10) zabezpieczania dostępu do urządzeń, które wykorzystuje do pracy zdalnej oraz do posiadanych w związku z pracą zdalną dokumentów, danych i informacji przed wszelkimi osobami postronnymi, w tym wspólnie z nim zamieszkującymi, jak również zabezpieczenia przed utraceniem, uszkodzeniem lub zniszczeniem urządzeń lub dokumentów;
11) niezwłocznego zawiadomienia bezpośredniego przełożonego w przypadku kradzieży, zgubienia urządzenia lub zaistnienia incydentu dotyczącego bezpieczeństwa danych osobowych.
2. Starosta Świecki może zablokować zdalny dostęp do zasobów informatycznych Starostwa w przypadku wykrycia dostępu przez osobę niepowołaną, zagrożenia złośliwym oprogramowaniem lub innym niebezpieczeństwem informatycznym.
§ 5. 1. Starosta Świecki ma prawo przeprowadzać kontrolę:
1) wykonywania pracy zdalnej przez pracownika;
2) w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy zdalnej;
3) przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym Polityki bezpieczeństwa i Instrukcji zarządzania systemem informatycznym w Starostwie Powiatowym w Świeciu.
2. Kontrolę przeprowadza Starosta Świecki lub upoważniony przez niego inspektor ds organizacji i kadr lub inspektor Wydziału Bezpieczeństwa i Transportu Publicznego Starostwa, na zasadach ustalonych z pracownikiem w miejscu wykonywania pracy zdalnej, w godzinach pracy pracownika.
3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać prywatności pracownika wykonującego pracę zdalną i innych osób ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.
4. Kontrola może mieć charakter kontroli on-line, odbywającej się przez telekonferencję.
5. Jeżeli przeprowadzający kontrolę stwierdzi uchybienia w przestrzeganiu przepisów i zasad w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub w przestrzeganiu wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, zobowiązuje pracownika do usunięcia stwierdzonych uchybień we wskazanym terminie.
6. Przeprowadzający kontrolę powinien sporządzić szczegółowy protokół, w którym zostaną opisane wszystkie nieprawidłowości, jakie stwierdzono w trakcie dokonywanych czynności kontrolnych.
7. Z przeprowadzonej kontroli nie sporządza się protokołu, jeśli w trakcie podjętych działań nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości.
§ 6. Zgłoszenie wypadku przy pracy zdalnej następuje na zasadach określonych w Regulaminie pracy Starostwa Powiatowego w Świeciu.
§ 7. 1. Starosta Świecki cofa zgodę na wykonywanie pracy zdalnej okazjonalnej w przypadku:
1) gdy zostanie poinformowany przez pracownika o zmianie warunków lokalowych i technicznych uniemożliwiających wykonywanie pracy zdalnej;
2) braku usunięcia przez pracownika stwierdzonych uchybień, po przeprowadzonej kontroli;
3) wystąpienia innych okoliczności, uzasadniających interes pracodawcy.
2. W przypadku cofnięcia zgody na wykonywanie pracy zdalnej okazjonalnej, pracownik rozpoczyna pracę niezwłocznie w dotychczasowym miejscu pracy określonym w umowie o pracę.
Starosta Świecki
Paweł Knapik
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 65.24 Starosty Świeckiego z dn. 23.07.2024.pdf (90,45KB)
Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 65.24 Starosty Świeckiego z dn. 23.07.2024.pdf (110,21KB)
Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 65.24 Starosty Świeckiego z dn. 23.07.2024.pdf (154,89KB)
Załącznik nr 4 do Zarządzenia nr 65.24 Starosty Świeckiego z dn. 23.07.2024.pdf (79,24KB)