- Menu podmiotowe
- Rada Powiatu
- Protokoły z posiedzeń komisji Rady Powiatu
- VI kadencja Komisji Rady Powiatu (2018-2023)
Protokół wspólnego posiedzenia Komisji Infrastruktury i Gospodarki oraz Komisji Polityki Finansowej Rady Powiatu Świeckiego z dnia 24 stycznia 2024 r.
Obecni na posiedzeniu członkowie Komisji- według załączonej listy obecności.
Obecni na posiedzeniu goście:
- Pani Karolina Gapska-Kostrzewa- Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świeciu,
- Pan Franciszek Koszowski- Wicestarosta Powiatu Świeckiego,
- Pan Zbigniew Semrau- Kierownik Wydziału Bezpieczeństwa i Transportu Publicznego Starostwa Powiatowego w Świeciu,
- Pani Barbara Studzińska- Starosty Powiatu Świeckiego,
- Pan Dariusz Woźniak- Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Otwarcia tej części posiedzenia dokonała Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Gospodarki Pan Brunon Han, która powitała członków Komisji oraz zaproszonych gości. Następnie przedstawił porządek obrad:
Część 1 (dot. posiedzenia Komisji Infrastruktury i Gospodarki):
- Przyjęcie planu pracy Komisji na 2024 rok.
Część 2 (Komisja Infrastruktury i Gospodarki wspólnie z Komisją Polityki Finansowej):
- Podsumowanie Powiatowych Przewozów Użyteczności Publicznej.
- Analiza materiałów będących przedmiotem obrad Rady Powiatu Świeckiego.
- Sprawy bieżące.
Część 3 (dot. posiedzenia Komisji Polityki Finansowej):
- Przyjęcie projektu planu pracy Komisji Polityki Finansowej.
Do pkt. 1 części 1
Pan Brunon Han przypomniał, że na poprzednim posiedzeniu przedstawiony został projekt planu pracy Komisji na 2024 rok. Następnie odczytał przygotowany plan uwzględniający propozycje radnych.
Komisja Infrastruktury i Gospodarki jednogłośnie, 7 głosami za podjęła Uchwałę nr 26/24 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji na 2024 rok w brzmieniu stanowiącym załącznik do protokołu.
Pan Adam Knapik z uwagi na fakt, że w planie pracy na miesiąc marzec został przewidziany temat związany z drogami wojewódzkimi zaproponował, aby ustalić termin, do którego członkowie Komisji będą przesyłać Przewodniczącemu konkretne pytania, jakie będą chcieli zadać przedstawicielowi województwa. Następnie zostaną one przesłane wraz z zaproszeniem na posiedzenie.
Pan Brunon Han przystał na taką propozycję i dodał, że na komisji w lutym zostaną zebrane pytania i wysłane do Zarządu Dróg Wojewódzkich. Zwrócił również uwagę na kwestię drogi wojewódzkiej nr 272, w sprawie której zbierane są podpisy pod petycją, m.in. w gminie Jeżewo, Lniano czy Dragacz.
Pan Adam Knapik powiedział, żeby ten problem ująć w jednym z punktów, jakie mają zostać omówione na marcowym posiedzeniu.
Pan Brunon Han podsumował, że wszyscy są zgodni co do propozycji wskazanej przez radnego Pana Adama Knapika. Powiedział, że ma jednak obawy, aby zbyt dużym zakresem nie „wystraszyć” przedstawicieli dróg wojewódzkich.
Pan Zbigniew Kapusta wspomniał, że w czasie kiedy pełnił funkcję Przewodniczącego Komisji Infrastruktury i Gospodarki kilkukrotnie wysyłano zaproszenie do Dyrektora Dróg Wojewódzkich. Kiedy ostatecznie przyjechał przedstawiciel, okazało się, iż nie posiadał on odpowiednich kompetencji.
Pani Barbara Studzińska uważa, iż osobą, od której można spodziewać się informacji jest członek Zarządu Województwa lub Marszałek. Zaznaczyła, że Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich wykonuje to, co zostało ustalone w budżecie i nie może tworzyć nowych sytuacji a tylko wytłumaczyć, jaka jest polityka Zarządu.
Pan Adam Knapik przyznał rację ale zaznaczył, że dobrze byłoby porozmawiać z drogowcami, a nie słuchać na temat polityki województwa i perspektywach.
Pan Brunon Han dodał, Dyrektor Rejonu Dróg Wojewódzkich z Żołędowa ma wiedzę dot. działań na naszym terenie.
Pani Barbara Studzińska zwróciła uwagę, że jeśli w budżecie województwa byłaby wzmianka o drodze nr 272, to Dyrektor byłby jak najbardziej kompetentną osobą.
Pan Brunon Han uważa, że przy takiej okazji warto byłoby zaprosić radnych wojewódzkich, tj. Pana Tadeusza Pogodę i Pana Jacka Chmarzyńskiego. Podsumował, iż w lutym zostaną zebrane zagadnienia, jakie mają być przedstawione do Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Do pkt. 2 i 3
Pan Zbigniew Semrau przedstawił Sprawozdanie z funkcjonowania Powiatowych Przewozów Użyteczności Publicznej w 2023 roku (omówiony materiał stanowi załącznik do protokołu posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 22.01.2024 r.).
Pan Józef Belt zapytał, jak omówione dane mają się do roku 2022 pod względem statystycznym i osobowym.
Pan Zbigniew Semrau odparł, że rok 2023 jest pierwszym rokiem zrealizowanym bez jakichkolwiek obostrzeń związanych z pracą czy nauką zdalną. Stąd możemy uznać go jako rok bazowy i odnosić się do niego w kolejnych latach. Zwrócił uwagę, że w 2022 roku nie było tylu pasażerów ze względu na naukę i pracę zdalną, dlatego też była większa dopłata ze strony Powiatu oraz pozyskane środki z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych.
Pan Adam Knapik przypomniał, że 2 lata temu zgłaszał propozycję przeanalizowania sprzedaży biletów z kas fiskalnych znajdujących się w autobusach, tak aby pokazać, jak dana linia jest obciążona. Zaznaczył, że możemy globalnie zobaczyć wynik danej linii. Zwrócił uwagę, iż niektóre gminy uruchamiają gminne przewozy i w tym samym przedziale czasowym, tą samą trasą na części linii jedzie zarówno autobus gminny, jak i powiatowy. Powiedział, że z punktu widzenia rachunku ekonomicznego można byłoby zastanowić się, czy niektórych z tych tras nie opłacałoby się zmodyfikować.
Pan Zbigniew Semrau odpowiedział, że na pewno możemy ustalić fakt pokrywania się linii powiatowych z gminnymi. Druga sprawa to kwestia tego, co jest celem konkretnego pasażera- czy ma on zamiar poruszać się w obrębie gminy czy chce dotrzeć np. do Świecia. Uważa, że w interesie pasażera jest bezpośrednie dotarcie z punktu A do punktu B bez przesiadki. Upewnił się, że radnemu chodzi o to, że część trasy pasażer mógłby odbyć gminnym przewozem, a część powiatowym.
Pan Adam Knapik zwrócił uwagę, że mamy linie, które są deficytowe. Tego typu linie, o których wcześniej wspominał można byłoby skrócić np. o 15 km, na których jeździ komunikacja gminna i prywatny operator. Dlatego warto zobaczyć, jak są sprzedawane bilety, bo może okazać się, że na linii Świecie-Pruszcz-Serock bilety sprzedawane są tylko do Pruszcza.
Pan Zbigniew Semrau powiedział, że Pruszcz jest konkretnym przykładem, gdzie linia powiatowa pokrywa się z gminną.
Pani Barbara Studzińska powiedziała, że taki tok myślenia jest słuszny, ale należy zwrócić uwagę, że transport powiatowy pojawił się tam szybciej niż gminny, a gminy nie wykorzystały tego faktu.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zastanawia się, na podstawie jakiej analizy ekonomicznej gminy dokonywały takiego rozkładu linii.
Pan Adam Knapik uznał, że jest to problem gminy, ale skoro taki układ funkcjonuje to może warto byłoby się nad tym zastanowić.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zwróciła uwagę na liczbę osób, jaką te autobusy zabierają.
Pan Brunon Han przyznał rację radnemu Panu Adamowi Knapikowi, aby przyjrzeć się tej sprawie.
Pan Roman Witt wyraził zdanie, że należałoby porozumieć się w tej kwestii, ponieważ powielanie dwóch autobusów tej samej linii nie jest sensowne. Odnosząc się do wypowiedzi Pana Zbigniewa Semrau powiedział, że jeżeli jest to dłuższa linia i pasażer nie musi się przesiadać, to może warto porozmawiać z włodarzem, czy nie chciałby partycypować w kosztach i zmienić zasady rozliczania przewozów pomiędzy Starostwem a Gminą.
Pan Adam Knapik oznajmił, że rozmawiał w tej sprawie i wie, jaka jest odpowiedź wyjaśniając, z czego wynika taka trasa autobusu. Nadmienił, że gminy korzystają z faktu obowiązywania ustawy o przewozach użyteczności publicznej i dofinansowują z rządowych środków swój transport szkolny. Natomiast Powiat posiada własne przewozy, zatem powinniśmy spojrzeć, czy jest to optymalne, a wskaże to raport ze sprzedanych biletów.
Pan Brunon Han dodał, że chodzi przede wszystkim o to, aby w przyszłości zmienić lub skrócić te linie.
Pan Zbigniew Semrau zwrócił uwagę, aby nie kierować się tylko i wyłącznie rachunkiem ekonomicznym jeżeli chodzi o połączenia autobusowe, bo one z założenia i tak są deficytowe. Założeniem Funduszu rozwoju przewozów autobusowych jest dofinansowanie deficytowych linii autobusowych.
Pan Adam Knapik zdaje sobie z tego sprawę ale zaznaczył, że pasażerowie mają w tym samym czasie linię prywatną, która ma tańsze bilety niż powiatowe, podając konkretny przykład. Wskazał, że mając pełen raport ze sprzedaży biletów widać, co tak naprawdę jest ludziom potrzebne. Następnie poruszył sprawę autobusów jeżdżących do dworca kolejowego w Laskowicach i powiedział, że są takie godziny, kiedy co 5 min jest połączenie do Świecia, co mocno wydłuża czas dojazdu.
Pan Zbigniew Semrau zaznaczył, że te linie, które wskazał Pan radny finansują się, bo jest duże obłożenie. Nie uważa, że byłaby szansa na skrócenie tego przejazdu, być może o kilka minut, ale wiąże się to z kolei z niezadowoleniem pasażerów, zmniejszając częstotliwość przejazdów.
Pan Adam Knapik podkreślił, że w jednym czasie na dworcu w Laskowicach są np. 3 autobusy przewozów regionalnych, więc pasażerowie mają skomunikowanie z pociągami. Z reguły osoby wsiadają do nich, żeby dostać się do Świecia, a po każdym pociągu jest autobus.
Następnie dyskutowano o połączeniach autobusowych w Laskowicach i związanych z tym połączeniach kolejowych. Uznano, iż analiza sprzedaży biletów pokaże, do jakich miejscowości ludzie jeżdżą na poszczególnych liniach.
Pan Brunon Han zapytał, ilu oferentów stanęło w tym roku do przetargu.
Pan Zbigniew Semrau odparł, że 1 i był nim PKS. Dodał, że jest to jedyny operator, który udźwignie obsługę wszystkich linii na terenie naszego powiatu choć zaznaczył, że pojawiły się także inne zapytania.
Pan Brunon Han zauważył, że wszystkie przewozy, poza 1 obejmują tylko dni robocze. Zapytał zatem, czy była przeprowadzana analiza kursów sobotnich i niedzielnych.
Pan Zbigniew Semrau powiedział, że nie, ale pierwotnym założeniem była komunikacja z Laskowicami w sobotę i niedzielę, gdzie mieści się dworzec PKP. Zaznaczył, że jest to jedyna linia, która funkcjonuje 7 dni w tygodniu bez względu na to, jakie jest zainteresowanie mieszkańców.
Pan Brunon Han dopytał, czy nie ma ogólnego nacisku, aby kursy odbywały się również w sobotę i niedzielę.
Pan Zbigniew Semrau przypomniał, że ta propozycja wyszła od Rady Powiatu i podkreślił, że na innych liniach nie ma sygnałów o kursach w sobotę czy niedzielę.
Pan Brunon Han poinformował, że rozmawiał z mieszkańcami miejscowości Święte, którzy zwrócili uwagę na brak połączenia ze Świeciem.
Pan Zbigniew Semrau odpowiedział, że na tą chwilę nie ma możliwości, żeby to zrealizować.
Pan Brunon Han zdaje sobie sprawę, że logistycznie jest to trudne do rozwiązania.
Pan Zbigniew Semrau zapewnił, że przyjrzy się tej sprawie.
Pan Roman Witt przyznał rację Panu Przewodniczącemu, przybliżając trasę przejazdu autobusu.
Pani Barbara Studzińska zwróciła uwagę, że przebieg linii autobusowych zawsze konsultowany jest z gminami.
Pan Adam Knapik wskazał, że podobna sytuacja ma się z miejscowością w Buczku.
Pani Karolina Gapska-Kostrzewa przedstawiła projekt uchwały Rady Powiatu Świeckiego w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności w mieszkaniach treningowych (materiał ten stanowi załącznik do protokołu posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 15.01.2024 r.). Wyjaśniła, że podjęcie uchwały wynika ze zmiany nazewnictwa z mieszkań chronionych na mieszkania treningowe i wspomagane. Powiedziała, że opłaty są na bieżąco uregulowane, a procenty z odpłatności jeśli chodzi o zwolnienie młodzieży i osób niepełnosprawnych nie uległy zmianie. Wskazała na wpływy z odpłatności w latach 2021-2023 zaznaczając, że chodzi o mieszkania w Nowem. Dodała, iż młodzież 18-letnia oraz osoby niepełnosprawne, które przekraczają kryterium dochodowe określone w ustawie o pomocy społecznej zobowiązane są do partycypowania w kosztach. Natomiast jeżeli dochód przekracza 1862 złote, to płacą 100% za pobyt i media w mieszkaniach treningowych.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zapytała, czy często się zdarza, że te kwoty są przekraczane.
Pani Karolina Gapska-Kostrzewa powiedziała, że bardzo różnie. Na początku pobytu w mieszkaniach te osoby przeważnie zwolnione są z odpłatności bądź jest to bardzo niski koszt. Później, pod wpływem pracy osób prowadzących mieszkania młodzież, jeśli jest taka okazja bądź możliwość, podejmuje się pracy i co miesiąc przeliczana jest odpłatność. Po każdej zmianie dochodu należy powiadomić osoby przyznające zwolnienia. Podkreśliła, że w okresach wolnych od nauki, tj. w czasie ferii czy wakacji młodzież ucząca się dorabia.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska uważa, że jest to motywacja dla młodzieży na podjęcie próby samodzielności.
Pani Karolina Gapska-Kostrzewa zwróciła uwagę, że młodzież, która otrzymuje świadczenia na kontynuację nauki w kwocie ok. 800 złotych i płaci niewielką kwotę za mieszkanie, musi opłacić media, żywność itp. Stąd jeżeli mają tylko okazję zarobienia, to bardzo chętnie z tego korzystają i w takich sytuacjach co miesiąc przeliczana jest nowa odpłatność.
Pan Zbigniew Kapusta wyraził opinię, iż należałoby wspomnieć o pracy tych, którzy prowadzą mieszkania treningowe i bezpośrednio zajmują się młodzieżą. Dzięki nim młodzież podejmuje pracę i partycypuje wręcz w kosztach utrzymania tych mieszkań, co jest bardzo ważne.
Pani Karolina Gapska-Kostrzewa przyznała rację dodając, że mają przez cały czas motywację, żeby pokazać, że potrafią podjąć pracę i zarobić pieniądze.
Pan Zbigniew Semrau omówił Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Starosty Świeckiego za rok 2023.
Pan Brunon Han powiedział, że jako Przewodniczący Rady Powiatu jest zapraszany na spotkania tej komisji. Zaznaczył że posiedzenia są bardzo konstruktywne i podejmowane są na nich rzeczowe rozmowy tych służb, które dbają o bezpieczeństwo.
Do pkt. 5
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska oznajmiła, iż projekt planu pracy został przesłany nie tylko do członków Komisji, ale do wszystkich radnych. Dodała, że może on ulec zmianom i to od nowej Rady będzie zależało, czy będzie on w takiej, a nie innej formie.
Następnie Komisja Polityki Finansowej jednogłośnie, 2 głosami za podjęła Uchwałę nr 20/24 w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji na 2024 rok w brzmieniu stanowiącym załącznik do protokołu.
Do pkt. 4
Pan Adam Knapik zwrócił uwagę na temperaturę panującą w pomieszczeniu, która jego zdaniem jest za wysoka. Przypomniał, że w zeszłym roku w grudniu, w ramach termomodernizacji zakładana była instalacja sterowania temperaturami i ma wrażenie, że bardzo znacznie wzrosła we wszystkich pomieszczeniach urzędu.
Pan Franciszek Koszowski wskazał, że temperatura jest ustawiona komputerowo.
Pan Adam Knapik nie wnika w sposób, w jaki jest ona ustawiana, ale wspomniał, że dokładana była znaczna kwota na wzrost kosztów ogrzewania.
Pan Dariusz Woźniak wyjaśnił, że zarówno w nocy jak i w weekendy temperatura jest zmniejszana do ok. 18 stopni, a w ciągu dnia w każdym pomieszczeniu jest inna temperatura i mogą być biura, gdzie jest cieplej, jeżeli pracownikom było za zimno. Powiedział, że należałoby przenalizować każde pomieszczenie, ponieważ w każdym z nich jest inna zadana temperatura. Mogą zdarzyć się miejsca, gdzie w dzień będzie np. o 1 stopień cieplej, natomiast co do zasady w całym budynku nocami oraz w weekendy jest chłodniej, stąd zużycie będzie mniejsze.
Pani Barbara Studzińska powiedziała, że odczucia ciepła wśród pracowników są różne, a część biur jest naprawdę zimna. Zapewniła, że jest to analizowane.
Pan Adam Knapik wspomniał, że podczas grudniowej sesji w Sali konferencyjnej były 23 stopnie, co jest za wysoką temperaturą dla pracy umysłowej.
Pan Andrzej Kowalski uważa, że w salach konferencyjnych warto zmniejszyć temperaturę.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zastanawia się, jeżeli temperatura jest zadana systemowo, to co się dzieje w chwili, gdy ktoś otworzy okno.
Pan Dariusz Woźniak objaśnił, że są czujniki które wyłączają automatycznie grzejniki.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zwróciła uwagę, że również włączenie klimatyzatora przy otwartych oknach mija się z celem i jest to nieefektywne ekonomicznie.
Pan Andrzej Kowalski uważa, że w pomieszczeniu biurowym zalecana temperatura maksymalna to 22 stopnie.
Pan Adam Knapik nie zgodził się mówiąc, że jest to 19 stopni.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska wskazała, że jest to za niska temperatura przy pracy siedzącej.
Pan Adam Knapik powiedział, że wg przepisów zalecana temperatura do lekkiej pracy fizycznej to 15 stopni, natomiast do pracy umysłowej 19.
Pan Brunon Han odparł, że przedział komfortu termicznego wynosi od 19 do 23 stopni, ale przyznał rację Pani Katarzynie Kaczmarek-Sławińskiej, że przy pracy siedzącej jest to za niska wartość.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska powołując się na przepisy kodeksu pracy wskazała na temperatury, jakie powinny panować w pomieszczeniach biurowych przy lekkiej pracy siedzącej.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokolant:
Katarzyna Kwaśnik
Biuro Rady
Przewodnicząca
Komisji Polityki Finansowej
(Katarzyna Kaczmarek-Sławińska)
Przewodniczący
Komisji Infrastruktury i Gospodarki
(Brunon Han)