Zarządzenie Nr 76/23 Starosty Świeckiego z dnia 02 października 2023 roku w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 40/19 z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie procedury zarzadzania ryzykiem w Starostwie Powiatowym w Świeciu
Na podstawie art. 68 ust.1 i ust.2 pkt.7, art.69 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U.2023.1270 ze zm.)[1], art.34 ust.1 i art.35 ust.2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz.U.2022.1526 ze zm.[2])
zarządzam
co następuje:
§ 1. Wprowadzam zmiany do Zarządzenia Nr 40/19 Starosty Świeckiego z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie procedury zarzadzania ryzykiem w Starostwie Powiatowym w Świeciu:
1) § 2 ust.1pkt.17 skreśla się.
2) § 2 ust.1 pkt.33 otrzymuje brzmienie:
„Zespół powołany przez Starostę odrębnym zarządzeniem w skład którego wchodzą w szczególności: Wicestarosta, Skarbnik, Sekretarz, Audytor wewnętrzny, Kierownik Wydziału Organizacyjnego, Inspektor Ochrony Danych, Koordynator Dostępności, Koordynator.”
3) § 3 ust.3 otrzymuje brzmienie:
„Procedura zarządzania ryzykiem zwana dalej PZR określa ramy postępowania związanego z zarządzaniem ryzykiem w Starostwie z zastrzeżeniem zapisów wynikających z §4 i §6. Stanowi wypełnienie obowiązków wskazanych w art. 68 – 69 ustawy o finansach publicznych. Przepisy te określają zarządzanie ryzykiem jako jeden z elementów kontroli zarządczej wymaganych w jednostkach sektora finansów publicznych. Procedury nie stosuje się do obszaru Ochrony danych w Starostwie i jednostce samorządu.
4) w § 3 po ust.9 dodaje się ust.10 i ust.11 w brzmieniu:
„10. Za wykonanie obowiązku wynikającego z art. 68 i 69 ustawy o finansach publicznych, w obszarze ochrona danych dla Starostwa i jednostki samorządu, odpowiedzialny jest Inspektor Ochrony Danych na zasadach uregulowanych w przepisach odrębnych przy czym konieczne jest coroczne ustalanie celów i zadań i związanej z tym corocznej sprawozdawczości oraz sporządzanie rejestru ryzyka i corocznej sprawozdawczości. ”
„11. W przypadku Koordynatora Dostępności ma zastosowanie niniejsza procedura”
5) § 4 ust.3 otrzymuje brzmienie:
„W proces identyfikacji i analizy ryzyka na poziomie strategicznym włączany jest Zespół zwany dalej zespołem powołany przez Starostę odrębnym zarządzeniem w skład którego wchodzą w szczególności: Wicestarosta, Skarbnik, Sekretarz, Audytor wewnętrzny, Kierownik wydziału Organizacyjnego, Inspektor Ochrony Danych, Koordynator Dostępności Koordynator.”
”3a. Proces identyfikacji i analizy ryzyka na poziomie strategicznym w obszarze Ochrona danych i dostępność dla Starostwa Powiatowego i jednostki samorządu przeprowadza samodzielnie Inspektor Ochrony Danych i Koordynator dostępności i przedstawia do zatwierdzenia Staroście.
6) § 4 ust.10 i 11 skreśla się.
§ 2. Wykonanie zarządzenia powierza się Zespołowi zadaniowemu ds. kontroli zarządczej, o którym mowa w Zarządzeniu Nr 6/19 Starosty Świeckiego z dnia 12 lutego 2019 roku z późniejszymi zmianami oraz Głównemu Specjaliście ds. kontroli wewnętrznej i zewnętrznej.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta
Barbara Studzińska
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz.1526 ze zm.) kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Zmiana zarządzenia jest wynikiem pracy zespołu ds. kontroli zarządczej, który w raporcie z oceny stanu kontroli zarządczej za 2022 r. w ramach doskonalenia systemu kontroli zarządczej, przyjął zadania do realizacji w standardzie Mechanizmy kontroli. Monitorowanie i ocena. Zadania zostały zatwierdzone do realizacji przez Starostę.
Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego i kierownika jednostki. Wobec powyższego podejmuje się niniejsze zarządzenie.
Starosta
Barbara Studzińska