Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

UCHWAŁA ZARZĄDU NR 10/96/24 w sprawie założeń do projektu budżetu na rok 2025

Rodzaj aktu prawnego:
Uchwała Zarządu
Rok podjęcia:
2024
Status:
Obowiązujący
Kadencja:
2024-2029
Sesja:
10
Data podjęcia:
10-09-2024
Data rozpoczęcia obowiązywania:
-
Data wejścia w życie:
-
Data publikacji w dzienniku urzędowym:
-
Nr publikacji w dzienniku urzędowym:
nie dotyczy
Pozycja w dzienniku urzędowym:
nie dotyczy
Nr aktu prawnego:
10/96/24
Czego dotyczy dodawany akt prawny:
założenia do projektu budżetu na rok 2025

Podstawa prawna wydania:
§ 2 ust.1 Uchwały Rady Powiatu Świeckiego Nr XXXVIII/233/10 z dnia 31 sierpnia 2010r w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Świeckiego
Akt prawa miejscowego:
Nie

UCHWAŁA NR 10/96/24
ZARZĄDU POWIATU ŚWIECKIEGO
z dnia 10 września 2024 r.

w sprawie założeń do projektu budżetu na rok 2025

Na podstawie § 2 ust.1 Uchwały Rady Powiatu Świeckiego Nr XXXVIII/233/10 z dnia 31 sierpnia 2010r w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Świeckiego uchwala się, co następuje:

§ 1

Przyjmuje się wskaźniki i wytyczne oraz inne materiały planistyczne do opracowania projektu budżetu Powiatu Świeckiego na 2025 rok.

§ 2

Kierownicy jednostek organizacyjnych, straży i inspekcji oraz kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska w Starostwie Powiatowym w Świeciu opracowują projekty planów dochodów i wydatków budżetowych na 2025 rok.

§ 3

Projekty planów finansowych na 2025 rok należy opracować na podstawie:

1) analiz własnych wynikających z dotychczasowego wykonania budżetu, prognoz jego realizacji w 2024 roku oraz założeń do poszczególnych zadań na 2025 rok;

2) aktualnej struktury organizacyjnej bądź jej zmiany (liczba etatów kalkulacyjnych, kwota wynagrodzeń na 1 etat kalkulacyjny), z uwzględnieniem skutków popartych pisemnym uzasadnieniem;

3) stanu etatów i wynagrodzeń przewidzianych do końca 2024 roku z uwzględnieniem ewentualnych zmian w 2025 roku, wraz z uzasadnieniem;

4) umów zawartych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub przewidywanego poziomu pozyskania dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej oraz planu wydatków nimi finansowanych;

5) wieloletniej prognozy finansowej na 2025 rok i lata następne;

6) wykazu przedsięwzięć realizowanych w 2025 roku z uwzględnieniem terminu realizacji (w tym realizacji w latach kolejnych).

§ 4

1. Podstawą planowania dochodów budżetowych Powiatu Świeckiego na 2025 rok w niżej wymienionych źródłach jest: 

1) subwencja ogólna – informacja Ministra Finansów;

2) dotacje – zawiadomienia od dysponentów środków budżetu państwa o dotacjach przyznanych na 2025 rok, zawarte porozumienia i umowy lub w innych uzasadnionych przypadkach inne dokumenty m.in. ustawy, rozporządzenia, zawiadomienia/decyzje o ich przyznaniu lub zapewnieniu finansowania;

3) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, w tym udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osób prawnych – informacja Ministra Finansów;

4) pozostałe dochody - umowy, porozumienia, decyzje, deklaracje, dokonane wyceny, szacunkowe wykonanie za rok ubiegły (należy podać w opisie podstawę zaplanowanych kwot).

2. Założony plan dochodów winien być realny do wykonania. Proponowane kwoty należy uzasadnić podając podstawę i przyczyny wzrostu lub zmniejszenia w stosunku do przewidywanego wykonania roku bieżącego.

§ 5

1. Wydatki na 2025 rok planuje się z uwzględnieniem poniższych zasad: 

1) wydatki rzeczowe należy zaplanować na poziomie nie wyższym niż przewidywane wykonanie wydatków bieżących w roku 2024, z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym mających miejsce w roku 2024;

2) planując wydatki na wynagrodzenia należy uwzględnić skutki waloryzacji wynagrodzeń wynikające ze zmian przepisów prawa w zakresie wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 roku, jak również innych ustaw, w tym m.in. ustawy Karta Nauczyciela, ustawy o pracownikach samorządowych;

3) wydatki należy ograniczyć wyłącznie do zadań obligatoryjnych jednostki (wydziału, samodzielnego stanowiska);

4) nie zakłada się tworzenia funduszu nagród;

5) jednostki oświatowe powinny zabezpieczyć na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli 0,8% funduszu płac pracowników pedagogicznych;

6) kalkulację wydatków jednostki organizacyjne powiatu, powinny oprzeć na wielkościach przewidywanego wykonania w roku 2024 bez jednorazowych zwiększeń;

7) odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych należy planować zgodnie z ustawą o ZFŚS, natomiast w odniesieniu do placówek oświatowych odpis na fundusz świadczeń socjalnych należy planować zgodnie z art. 53 ustawy Karta Nauczyciela;

8) planowanie, jedynie niezbędnych wydatków należy poprzedzić rzetelną analizą celowości i gospodarności ponoszonych kosztów;

9) w przypadku zamiaru ubiegania się o środki zewnętrzne należy podać informację o planowanym udziale Powiatu w 2025 roku jak również w latach następnych;

10) wydatki majątkowe oraz wydatki na dodatkowe zadania należy opracować wnikliwie, tak aby w ciągu roku nie wprowadzać nowych zadań lub zmian w zadaniach przyjętych do planu;

11) przyjmuje się ograniczenie do niezbędnego minimum zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków własnych, na rzecz zabezpieczenia środków finansowych na zadania współfinansowane z zewnętrznych źródeł krajowych i zagranicznych;

12) wydatki inwestycyjne (również remontowe), w tym przedsięwzięcia ujęte w wieloletniej prognozie finansowej należy zaplanować w rozbiciu na poszczególne zadania wraz z opisem:

a) nazwa zadania inwestycyjnego,

b) wartość kosztorysowa lub szacowana przez jednostkę,

c) termin rozpoczęcia i zakończenia zadania,

d) plan realizacji w 2025 roku i latach następnych (w przypadku nakładów wieloletnich),

e) źródła finansowania z podziałem na środki budżetowe własne i środki finansowe pozyskane z innych źródeł (UE, inne), z podaniem terminów przekazania środków finansowych,

f) czy konieczność realizacji wynika z zaleceń służb, inspekcji, z ewentualnym podaniem nr decyzji.

2. Zobowiązuje się kierowników Jednostek i Wydziałów do racjonalnego i oszczędnego planowania wydatków z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów oraz optymalnego doboru metod i środków służących realizacji określonych zadań.

§ 6

Załącznikami do niniejszej uchwały są materiały planistyczne, na podstawie których opracowane zostaną projekty planów finansowych przez poszczególnych dysponentów, w szczególności:

1) plan finansowy (dochody) jednostki organizacyjnej Powiatu Świeckiego stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały;

2) plan finansowy (wydatki) jednostki organizacyjnej Powiatu Świeckiego stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały;

3) planowane zadania inwestycyjne i remontowe przewidziane do realizacji w 2025 stanowiący załącznik nr 3 do niniejszej uchwały;

4) plan dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej stanowiący załącznik nr 4 do niniejszej uchwały;

5) kalkulacja zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń na 2025 rok stanowiący załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.

§ 7

Zobowiązuje się Skarbnika Powiatu do przekazania założeń do budżetu poszczególnym dysponentom.

§ 8

Zobowiązuje się Starostę do poinformowania mieszkańców powiatu o niniejszych założeniach do konstrukcji budżetu na 2025r.

§ 9

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy informacyjnej w Starostwie Powiatowym w Świeciu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Przewodniczący Zarządu

Powiatu Świeckiego

Paweł Knapik

Członkowie Zarządu:

  1. Roman Witt
  2. Anna Belt
  3. Iwona Manys
  4. Grzegorz Tomaszewski

Uzasadnienie

Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym oraz przyjętą przez Radę Powiatu Świeckiego uchwałą w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Zarząd Powiatu podejmuje niniejszą uchwałę. Do założeń przyjmuje się następujące wskaźniki, bazując głównie na założeniach z projektu budżetu państwa na 2025 rok przyjętego w dniu 28 sierpnia 2024 roku:

-dynamika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (wskaźnik inflacji) - 5%
-wzrost PKB o 3,9%
-projektowany wzrost płacy minimalnej w 2025 r. do kwoty 4 626,00 zł (wzrost o 326,00 zł – 7,6%),
-minimalna stawka godzinowa dla umów cywilnoprawnych w 2025 r. – wynosi 30,20 zł (wzrost o 2,10 zł – 7,50%).

Jednocześnie z uwagi na trwające prace legislacyjne nad nową ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie jest możliwe oszacowanie konkretnych kwot dochodów i tym samym sytuacji finansowej Powiatu. W związku z powyższym Zarząd Powiatu zastrzega, że wzrost wynagrodzeń, wydatków bieżących jak i ilość realizowanych zadań inwestycyjnych będzie ostatecznie uzależniona od ogólnej sytuacji finansowej Powiatu Świeckiego i nie jest obligatoryjny.

Przyjęte założenia znajdą swoje odzwierciedlenie w projekcie budżetu Powiatu Świeckiego na rok 2025, który to Zarząd Powiatu Świeckiego przygotuje oraz przedłoży Radzie Powiatu Świeckiego i Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

Przewodniczący Zarządu

Powiatu Świeckiego

Paweł Knapik

 

PDFZałącznik nr 1 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (107,93KB)
PDFZałącznik nr 2 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (107,39KB)
PDFZałącznik nr 3 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (126,60KB)
PDFZałącznik nr 4 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (89,31KB)
PDFZałącznik nr 5 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (128,09KB)
 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego