UCHWAŁA ZARZĄDU NR 10/96/24 w sprawie założeń do projektu budżetu na rok 2025
UCHWAŁA NR 10/96/24
ZARZĄDU POWIATU ŚWIECKIEGO
z dnia 10 września 2024 r.
w sprawie założeń do projektu budżetu na rok 2025
Na podstawie § 2 ust.1 Uchwały Rady Powiatu Świeckiego Nr XXXVIII/233/10 z dnia 31 sierpnia 2010r w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Świeckiego uchwala się, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się wskaźniki i wytyczne oraz inne materiały planistyczne do opracowania projektu budżetu Powiatu Świeckiego na 2025 rok.
§ 2
Kierownicy jednostek organizacyjnych, straży i inspekcji oraz kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska w Starostwie Powiatowym w Świeciu opracowują projekty planów dochodów i wydatków budżetowych na 2025 rok.
§ 3
Projekty planów finansowych na 2025 rok należy opracować na podstawie:
1) analiz własnych wynikających z dotychczasowego wykonania budżetu, prognoz jego realizacji w 2024 roku oraz założeń do poszczególnych zadań na 2025 rok;
2) aktualnej struktury organizacyjnej bądź jej zmiany (liczba etatów kalkulacyjnych, kwota wynagrodzeń na 1 etat kalkulacyjny), z uwzględnieniem skutków popartych pisemnym uzasadnieniem;
3) stanu etatów i wynagrodzeń przewidzianych do końca 2024 roku z uwzględnieniem ewentualnych zmian w 2025 roku, wraz z uzasadnieniem;
4) umów zawartych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub przewidywanego poziomu pozyskania dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej oraz planu wydatków nimi finansowanych;
5) wieloletniej prognozy finansowej na 2025 rok i lata następne;
6) wykazu przedsięwzięć realizowanych w 2025 roku z uwzględnieniem terminu realizacji (w tym realizacji w latach kolejnych).
§ 4
1. Podstawą planowania dochodów budżetowych Powiatu Świeckiego na 2025 rok w niżej wymienionych źródłach jest:
1) subwencja ogólna – informacja Ministra Finansów;
2) dotacje – zawiadomienia od dysponentów środków budżetu państwa o dotacjach przyznanych na 2025 rok, zawarte porozumienia i umowy lub w innych uzasadnionych przypadkach inne dokumenty m.in. ustawy, rozporządzenia, zawiadomienia/decyzje o ich przyznaniu lub zapewnieniu finansowania;
3) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, w tym udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osób prawnych – informacja Ministra Finansów;
4) pozostałe dochody - umowy, porozumienia, decyzje, deklaracje, dokonane wyceny, szacunkowe wykonanie za rok ubiegły (należy podać w opisie podstawę zaplanowanych kwot).
2. Założony plan dochodów winien być realny do wykonania. Proponowane kwoty należy uzasadnić podając podstawę i przyczyny wzrostu lub zmniejszenia w stosunku do przewidywanego wykonania roku bieżącego.
§ 5
1. Wydatki na 2025 rok planuje się z uwzględnieniem poniższych zasad:
1) wydatki rzeczowe należy zaplanować na poziomie nie wyższym niż przewidywane wykonanie wydatków bieżących w roku 2024, z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym mających miejsce w roku 2024;
2) planując wydatki na wynagrodzenia należy uwzględnić skutki waloryzacji wynagrodzeń wynikające ze zmian przepisów prawa w zakresie wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 roku, jak również innych ustaw, w tym m.in. ustawy Karta Nauczyciela, ustawy o pracownikach samorządowych;
3) wydatki należy ograniczyć wyłącznie do zadań obligatoryjnych jednostki (wydziału, samodzielnego stanowiska);
4) nie zakłada się tworzenia funduszu nagród;
5) jednostki oświatowe powinny zabezpieczyć na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli 0,8% funduszu płac pracowników pedagogicznych;
6) kalkulację wydatków jednostki organizacyjne powiatu, powinny oprzeć na wielkościach przewidywanego wykonania w roku 2024 bez jednorazowych zwiększeń;
7) odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych należy planować zgodnie z ustawą o ZFŚS, natomiast w odniesieniu do placówek oświatowych odpis na fundusz świadczeń socjalnych należy planować zgodnie z art. 53 ustawy Karta Nauczyciela;
8) planowanie, jedynie niezbędnych wydatków należy poprzedzić rzetelną analizą celowości i gospodarności ponoszonych kosztów;
9) w przypadku zamiaru ubiegania się o środki zewnętrzne należy podać informację o planowanym udziale Powiatu w 2025 roku jak również w latach następnych;
10) wydatki majątkowe oraz wydatki na dodatkowe zadania należy opracować wnikliwie, tak aby w ciągu roku nie wprowadzać nowych zadań lub zmian w zadaniach przyjętych do planu;
11) przyjmuje się ograniczenie do niezbędnego minimum zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków własnych, na rzecz zabezpieczenia środków finansowych na zadania współfinansowane z zewnętrznych źródeł krajowych i zagranicznych;
12) wydatki inwestycyjne (również remontowe), w tym przedsięwzięcia ujęte w wieloletniej prognozie finansowej należy zaplanować w rozbiciu na poszczególne zadania wraz z opisem:
a) nazwa zadania inwestycyjnego,
b) wartość kosztorysowa lub szacowana przez jednostkę,
c) termin rozpoczęcia i zakończenia zadania,
d) plan realizacji w 2025 roku i latach następnych (w przypadku nakładów wieloletnich),
e) źródła finansowania z podziałem na środki budżetowe własne i środki finansowe pozyskane z innych źródeł (UE, inne), z podaniem terminów przekazania środków finansowych,
f) czy konieczność realizacji wynika z zaleceń służb, inspekcji, z ewentualnym podaniem nr decyzji.
2. Zobowiązuje się kierowników Jednostek i Wydziałów do racjonalnego i oszczędnego planowania wydatków z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów oraz optymalnego doboru metod i środków służących realizacji określonych zadań.
§ 6
Załącznikami do niniejszej uchwały są materiały planistyczne, na podstawie których opracowane zostaną projekty planów finansowych przez poszczególnych dysponentów, w szczególności:
1) plan finansowy (dochody) jednostki organizacyjnej Powiatu Świeckiego stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały;
2) plan finansowy (wydatki) jednostki organizacyjnej Powiatu Świeckiego stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały;
3) planowane zadania inwestycyjne i remontowe przewidziane do realizacji w 2025 stanowiący załącznik nr 3 do niniejszej uchwały;
4) plan dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej stanowiący załącznik nr 4 do niniejszej uchwały;
5) kalkulacja zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń na 2025 rok stanowiący załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.
§ 7
Zobowiązuje się Skarbnika Powiatu do przekazania założeń do budżetu poszczególnym dysponentom.
§ 8
Zobowiązuje się Starostę do poinformowania mieszkańców powiatu o niniejszych założeniach do konstrukcji budżetu na 2025r.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy informacyjnej w Starostwie Powiatowym w Świeciu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Przewodniczący Zarządu
Powiatu Świeckiego
Paweł Knapik
Członkowie Zarządu:
- Roman Witt
- Anna Belt
- Iwona Manys
- Grzegorz Tomaszewski
Uzasadnienie
Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym oraz przyjętą przez Radę Powiatu Świeckiego uchwałą w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Zarząd Powiatu podejmuje niniejszą uchwałę. Do założeń przyjmuje się następujące wskaźniki, bazując głównie na założeniach z projektu budżetu państwa na 2025 rok przyjętego w dniu 28 sierpnia 2024 roku:
-dynamika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (wskaźnik inflacji) - 5%
-wzrost PKB o 3,9%
-projektowany wzrost płacy minimalnej w 2025 r. do kwoty 4 626,00 zł (wzrost o 326,00 zł – 7,6%),
-minimalna stawka godzinowa dla umów cywilnoprawnych w 2025 r. – wynosi 30,20 zł (wzrost o 2,10 zł – 7,50%).
Jednocześnie z uwagi na trwające prace legislacyjne nad nową ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie jest możliwe oszacowanie konkretnych kwot dochodów i tym samym sytuacji finansowej Powiatu. W związku z powyższym Zarząd Powiatu zastrzega, że wzrost wynagrodzeń, wydatków bieżących jak i ilość realizowanych zadań inwestycyjnych będzie ostatecznie uzależniona od ogólnej sytuacji finansowej Powiatu Świeckiego i nie jest obligatoryjny.
Przyjęte założenia znajdą swoje odzwierciedlenie w projekcie budżetu Powiatu Świeckiego na rok 2025, który to Zarząd Powiatu Świeckiego przygotuje oraz przedłoży Radzie Powiatu Świeckiego i Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
Przewodniczący Zarządu
Powiatu Świeckiego
Paweł Knapik
Załącznik nr 1 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (107,93KB)
Załącznik nr 2 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (107,39KB)
Załącznik nr 3 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (126,60KB)
Załącznik nr 4 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (89,31KB)
Załącznik nr 5 do uchwały Zarządu Powiatu nr 10.96.24.pdf (128,09KB)