Protokół wspólnego posiedzenia Komisji Infrastruktury i Gospodarki oraz Komisji Polityki Finansowej Rady Powiatu Świeckiego z dnia 21 lutego 2024 r.
Obecni na posiedzeniu członkowie Komisji- według załączonej listy obecności.
Obecni na posiedzeniu goście:
- Pani Bożena Gaca-Zielińska - Dyrektor Powiatowego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego w Świeciu,
- Pan Franciszek Koszowski – Wicestarosta Powiatu Świeckiego,
- Pan Adam Meller – Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg,
- Pani Barbara Studzińska – Starosta Powiatu Świeckiego,
- Pani Katarzyna Trybuła – Kierownik Wydziału Współpracy, Rozwoju i Zamówień Publicznych Starostwa Powiatowego w Świeciu,
- Pani Jolanta Wieczorek - Sekretarz Powiatu Świeckiego,
- Pan Dariusz Woźniak- Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Otwarcia tej części posiedzenia dokonał Wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury i Gospodarki Pan Zbigniew Kapusta, który powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości. Następnie przedstawił porządek obrad:
Część 1 (dot. posiedzenia Komisji Infrastruktury i Gospodarki):
- Informacja dot. efektywności wykorzystania instalacji fotowoltaicznych.
Część 2 (Komisja Infrastruktury i Gospodarki wspólnie z Komisją Polityki Finansowej):
- Analiza materiałów będących przedmiotem obrad Rady Powiatu Świeckiego.
- Sprawy bieżące.
Część 3 (dot. posiedzenia Komisji Polityki Finansowej):
- Analiza wykorzystanych środków na realizację programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2023 roku.
Do pkt. 1 części 1
Pan Józef Gawrych przedstawił Informację dot. efektywności wykorzystania instalacji fotowoltaicznych (materiał ten stanowi załącznik do protokołu).
Pani Angelika Macura zapytała o wysokość rachunków za energię za rok poprzedzający założenie instalacji.
Pan Józef Gawrych odpowiedział, że nie ma takich danych ze względu na zmianę okresu rozliczeniowego z comiesięcznego na raz w roku.
Pani Angelika Macura dopytała czy pierwsza faktura rozliczająca i prognozująca wpłynie dopiero w najbliższym miesiącu.
Pan Józef Gawrych potwierdził i podkreślił, że szczegółowe wyliczenia zostaną podane po otrzymaniu faktury. Wracając do przedstawionych informacji przypomniał, że wyprodukowano ponad 200 MW energii i o tyle mniej powiat zapłacił. Dodał, że na wielkość produkcji wpływ ma rodzaj instalacji, która na niektórych budynkach jest bardziej efektywna niż na innych, ze względu na ustawienie paneli fotowoltaicznych uzależnione z możliwości konstrukcyjnych dachu. Wspomniał, że w przypadku DPS w Gołuszycach instalacja zamontowana jest w ogrodzie na rusztowaniu, ponieważ konserwator zabytków nie wyraził zgody na umiejscowienie jej na dachu budynku. Dodał, że DPS będzie składał wniosek o dofinansowanie budowy kolejnej instalacji, ponieważ widzi realną korzyść ze zmniejszenia ilości energii za jaką trzeba płacić. Zaznaczył, że powiat przychyla się do tego przedsięwzięcia, dzięki czemu zmniejszają się koszty wydatkowane na energię z budżetu powiatu. Po za oczywistymi walorami ekologicznymi fotowoltaiki wskazał na korzyść ekonomiczną w postaci dofinansowania zewnętrznego, jakie udało się pozyskać na montaż tych 13 instalacji fotowoltaicznych. Powiedział, że poniesiony wydatek w postaci udziału własnego powiatu już się zwrócił z tej inwestycji, natomiast globalne wyrównanie całego nakładu finansowego potrwa do 7 lat.
Pan Adam Knapik w odniesieniu do tego ile wyprodukowano energii zapytał ile zużyto kWh za okres, który jest podany w zestawieniu.
Pan Józef Gawrych odpowiedział, że dopiero po przeliczeniu rachunków będzie znana ta wartość. Ponadto zauważył, że w przypadku budynku Starostwa w 99 % wyprodukowana energia jest wykorzystywana na użytek własny, nawet w weekendy, ze względu na ciągła pracę urządzeń w serwerowni oraz konieczność działania klimatyzacji w tym pomieszczeniu. W pozostałych jednostkach sytuacja wygląda podobnie, przy mocy instalacji proporcjonalnie dopasowanej do wielkości zużycia.
Pan Adam Knapik czy podczas dużej produkcji energii dochodzi do wyłączenia którejś z instalacji?
Pan Józef Gawrych powiedział, że ze względu na odpowiednie zbilansowanie wielkości instalacji nie dochodzi do takich zdarzeń.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zapytała dlaczego powiat nie otrzymuje faktur na bieżąco?
Pan Józef Gawrych wyjaśnił, że w końcu ubiegłego roku był problem z uzyskaniem od energetyki faktur dotyczących poszczególnych liczników.
Pan Dariusz Woźniak potwierdził, że faktury przychodziły z bardzo dużym opóźnieniem, przez niewydolność Enei, dla przykładu podał, że przez rok nie była wystawiona faktura.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska dodała, że także spotkała się z przejściowym problemem dotyczącym nieterminowego wystawiania faktur dla prosumentów przez Eneę w okresie 10 miesięcy. Jednak później przez cały rok faktury przychodziły na czas.
Pan Józef Gawrych podkreślił, że mimo wszystko otrzymywano je z opóźnieniem.
Pan Adam Knapik powiedział, że wiadomym jest, iż efektywność instalacji będzie wysoka ze względu na to, że największe zużycie jest w okresie największej produkcji energii w godzinach do około 15:00-16:00.
Pan Józef Gawrych dodał, że istotnym faktem jest, że w okresie największego nasłonecznienia klimatyzacja w budynku pracuje najintensywniej, co się bilansuje dzięki dopasowaniu mocy instalacji do potrzeb. W konsekwencji rachunki za energię są około 20 procent są niższe. Dodał, że instalacja mogłaby być o wiele większa, ale brakuje miejsca na dachu budynku.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zapytała czy są szanse, żeby rozbudować instalację na budynku Starostwa bądź na sąsiednich budynkach.
Pan Józef Gawrych wyjaśnił, że przede wszystkim należałoby znaleźć środki na kolejną inwestycję tego typu. W chwili obecnej priorytetem jest rozbudowa instalacji fotowoltaicznej w DPS w Gołuszycach, gdzie jest największa efektywność, na co zarząd proponuje zabezpieczyć środki w kwocie 100 tys. zł., co ma zostać wprowadzone w zmianach do budżetu na najbliższej sesji.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zaproponowała, aby sprawdzić czy obowiązuje już zmiana w ustawie o prosumencie, która miała wejść w życie od 1 stycznia br., tzw. prosument wirtualny ,umożliwiająca łączne rozliczanie produkcji i zużycia energii ze wszystkich lokalizacji podlegających pod daną jednostkę. Przy czym dodała, że do umów obowiązujących nie można wprowadzać nowych zasad, jedynie przy zawieraniu umowy po raz pierwszy, co jest mniej korzystne.
Pan Józef Gawrych powiedział, że tylko dla budynku Starostwa obowiązująca umowa zawarta była na starych zasadach, a umowy dla pozostałych 13 instalacji są rozliczane wg nowych. Stąd dla budynku Starostwa możliwe było policzenie mocy oddanej do sieci, w przeciwieństwie do reszty, gdzie faktury po roku nie były wystawiane.
Następnie dyskutowano o możliwych lokalizacjach dogodnych do rozbudowy sieci instalacji fotowoltaicznej na budynkach, gruntach należących do powiatu.
Pan Zbigniew Kapusta podkreślił, że dzisiejszy temat posiedzenia miał na celu pokazanie jaka jest efektywność istniejącej instalacji fotowoltaicznej, natomiast po wyliczeniu kwoty jaką udało się uzyskać, kolejna Rada Powiatu będzie mogła decydować czy rozbudowywać instalację.
Pan Józef Gawrych dodał, że przy rozbudowie istotne są także możliwości techniczne pozwalające na montaż paneli fotowoltaicznych w wybranych miejscach oraz taki dobór mocy instalacji zapewniający zużycie w jak największym stopniu wyprodukowanej energii, czyli najbardziej efektywny.
Pan Zbigniew Kapusta wobec braku dalszych pytań zakończył tą część posiedzenia.
Do pkt. 2 części 2
Pani Bożena Gaca-Zielińska przedstawiła Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w roku 2023, w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Świecki (materiał ten stanowi załącznik do protokołu posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 22.01.2024 r.).
Do przedstawionego materiału żadnych merytorycznych uwag i zapytań nie zgłoszono.
Pan Adam Meller przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu Świeckiego w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/139/12 z dnia 28 listopada 2012 roku w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Świecki oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 15.02.2024 r.).
Do przedstawionego projektu uchwały żadnych merytorycznych uwag i zapytań nie zgłoszono.
Pan Adam Meller przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu Świeckiego w sprawie przekazania zarządzania drogą powiatową nr 1048C Osie-Warlubie na odcinku od km 0+000 do km 0+270 (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 15.02.2024 r.).
Do przedstawionego projektu uchwały żadnych merytorycznych uwag i zapytań nie zgłoszono.
Pani Jolanta Wieczorek przedstawiła projekt uchwały Rady Powiatu Świeckiego w sprawie zmiany uchwały w sprawie przystąpienia Powiatu Świeckiego do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Gminy Powiatu Świeckiego” (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 15.02.2024 r.).
Do przedstawionego projektu uchwały żadnych merytorycznych uwag i zapytań nie zgłoszono.
Pani Katarzyna Trybuła przedstawiła projekt uchwały Rady Powiatu Świeckiego w sprawie przyznania dotacji na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków w ramach otrzymanego dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, edycja druga (projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 19.02.2024 r.).
Do przedstawionego projektu uchwały żadnych merytorycznych uwag i zapytań nie zgłoszono.
Pan Dariusz Woźniak przedstawił projekty uchwał Rady Powiatu Świeckiego w sprawie:
- zmiany budżetu Powiatu Świeckiego na rok 2024,
- zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Świeckiego na lata 2024-2029, (projekty uchwał stanowią załączniki do protokołu posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 19.02.2024 r.).
Pan Adam Knapik zapytał w jaki sposób zmieniła się kwota 514 tys. zł zabezpieczona w budżecie na remont dachu ?
Pan Dariusz Woźniak odpowiedział, że w styczniu br. przeznaczono około 40 tys. zł na plac zabaw, a teraz proponowane jest zwrócenie tej kwoty i dołożenie 60 tys. zł, czyli zabezpieczenie łącznie kwoty w wysokości 574 tys. zł.
Pan Adam Knapik zapytał czy do nowej lokalizacji przenosi się tylko jeden dział PCPR czy administracja też.
Pan Dariusz Woźniak odpowiedział, że administracja pozostaje, a przenosi się tylko jeden dział rehabilitacji społecznej, który do tej pory mieścił się w podziemiach, PFRON.
Pan Adam Knapik zapytał ile łącznie, po zmianach w związku z robotami dodatkowymi, będzie kosztować przebudowa spichlerza?
Pan Dariusz Woźniak odpowiedział, że podobnie jak przy remoncie dachu, przenoszono koszty z drugiego etapu na pierwszy etap, zmniejszyła się kwota na drugim etapie a zwiększyła na pierwszym etapie, to były właśnie te roboty dodatkowe.
Pan Adam Knapik a podsumowując o ile jest zwiększona kwota w stosunku do pierwotnych założeń?
Pan Dariusz Woźniak odpowiedział, że o 300 tys. zł będzie zwiększenie. A po zmianach w sumie dwa etapy wyniosą około 3 mln 400 tys. zł.
Pan Franciszek Koszowski dodał, że ostateczną kwotę poznamy po rozstrzygnięciu przetargu, może ona okazać się mniejsza od tej zabezpieczonej.
Pan Dariusz Woźniak zaznaczył, że ważne jest aby wszystkie zadania zatwierdzone przez Radę Powiatu zostały objęte były umowami do końca marca, ze względu na zbliżające się wybory samorządowe. Podkreślił, że przetargi na 3 zadania drogowe są już rozstrzygnięte, ponadto wskazał zadania pozostałe w bieżącym roku do realizacji.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zapytała o jakie prace dodatkowe chodzi przy realizacji zadania dot. spichlerza, o których mówił radny Pan Adam Knapik?
Pan Franciszek Koszowski odpowiedział, że część prac z pierwszego etapu nie była wykonana, a w ich miejsce wykonano prace z drugiego etapu.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska stwierdziła, że to są tzw. prace zamienne, o których mówił przedmówca, a jej pytanie dotyczyło prac dodatkowych.
Pan Franciszek Koszowski wyjaśnił, że prace dodatkowe wynikały z zaleceń straży pożarnej, mianowicie zaopiniowano aby schody drewniane zastąpić schodami betonowymi.
Pan Józef Gawrych uzupełnił, że w pierwotnym projekcie ekspert pożarnictwa zatwierdził wykonanie tych elementów z drewna, natomiast w trakcie realizacji inwestycji inspektor nadzoru odpowiedzialny za odbiór wskazał, że klatka schodowa powinna być zrobiona z betonu, w przeciwnym wypadku obiekt nie zostanie dopuszczony do użytkowania. Stąd mimo posiadanych pozwoleń i uzgodnień należało wprowadzić zmiany do projektu, tak aby spełnione były wymogi pozwalające na końcowy odbiór inwestycji.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska powiedziała, że już drugi raz zdarza się taka sytuacja, w związku z czym zapytała kto opiniuje projekty przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę.
Pan Józef Gawrych odpowiedział, że ekspert pożarnictwa.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska stwierdziła, że należałoby zmienić tego eksperta.
Pan Adam Knapik dodał, że można wystąpić z roszczeniem i zapytał czy powiat to zrobił?
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska dodała, że przecież ekspert mając uprawnienia podpisuje się pod takim projektem, więc jak może pozwalać sobie na takie rzeczy.
Pan Adam Knapik zgodził się z przedmówczynią.
Pani Barbara Studzińska zapytała co stanowi problem w tej sytuacji.
Pan Adam Knapik odpowiedział, że wydawanie pieniędzy podatników.
Pani Barbara Studzińska zapewniła, że żadne zbędne pieniądze nie zostaną zapłacone. Dodała, że zamiast jednych prac zostaną wykonane inne konieczne prace.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska dodała, że nie jest to na tym etapie oczywiste, a dopiero po ukończeniu zadania będzie widoczne w bilansie finansowym czy budżet inwestycji nie został przekroczony. Podkreśliła, że przy zamianie konstrukcji z drewnianej na inną, na pewno będą dodatkowe koszty.
Pani Barbara Studzińska zgodziła się, że będzie różnica w cenie.
Pan Dariusz Woźniak dopowiedział, że gdyby ekspert od samego początku zaopiniował wykonanie klatki schodowej betonowej, to od razu na etapie ogłaszania przetargu cena byłaby odpowiednio wyższa. Więc kosztowo sytuacja wyglądać będzie tak samo.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska dodała, że tego nie wiemy.
Pan Józef Gawrych dopowiedział, że dobrze, że na tym etapie się to wyjaśniło.
Pan Franciszek Koszowski podkreślił, że najważniejszym jest, aby dokończyć realizację tego zadania.
Pan Adam Knapik dodał, że mamy nauczkę jeśli chodzi o projekt biblioteki, bo też była ekspertyza, a w trakcie pojawiły się dodatkowe koszty.
Pan Józef Gawrych dodał, że te prace i tak musiałyby zostać wykonane. Więc lepszym rozwiązaniem jest zrobienie ich w trakcie przebudowy, niż po skończeniu inwestycji, kiedy koniecznym byłoby częściowe przeprowadzenie rozbiórki. Podkreślił, że bardzo dobrze się stało, że teraz inspektor nadzoru zauważył tę sprawę.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zapytała czy te prace dodatkowe zostały wycenione na podstawie oferty czy jako odrębny element po cenach rynkowych zaproponowanych przez wykonawcę?
Pan Józef Gawrych odpowiedział, że na podstawie kosztorysów, które były pierwotnie złożone wraz z ofertą przetargową.
Pan Adam Knapik zapytał czy projektant wziął dodatkowe pieniądze za przerobienie projektu?
Pan Józef Gawrych odpowiedział, że nie.
Pan Zbigniew Kapusta podziękował i zapytał czy są inne pytania do zaprezentowanych przez Skarbnika zmian w budżecie i WPF?
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska poruszyła temat projektu uchwał Rady Powiatu dot. konkursów na dyrektorów jednostek oświatowych.
Następnie dyskutowano o terminie ogłaszania/przeprowadzania konkursów na stanowisko dyrektora szkoły oraz wpływie jaki ma zmiana na stanowisku dyrektora szkoły na przygotowanie arkusza organizacyjnego danej placówki.
Do pkt. 4 części 3
Pani Katarzyna Trybuła przedstawiła Analizę wykorzystanych środków na realizację Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2023 roku (materiał stanowi załącznik do protokołu).
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zasugerowała, aby w omawianym sprawozdaniu widoczna była wartość całego zadania, a nie tylko udzielona kwota dofinansowania.
Pan Zbigniew Kapusta zauważył, że dzięki realizacji tego programu powiat pomaga ludziom naprawdę potrzebującym, m.in. dzieciom, osobom niepełnosprawnym. Jego zdaniem jest to pozytywne działanie.
Pani Katarzyna Trybuła dodała, że dobrze by było gdyby więcej organizacji brało udział w konkursie, zapewniła, że podejmują działania aby z informacją o programie trafić do szerszego grona.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska powiedziała, że widzi iż problemem jest fakt, iż jest małe zainteresowanie składaniem wniosków. Podsumowała, że społeczeństwo jest mało aktywne.
Pan Adam Knapik stwierdził, że trudno jest mieć zarzut do administracji, że organizacje nie pozyskują środków, bo to one powinny być bardziej zaangażowane.
Pani Katarzyna Trybuła powiedziała, że procedury administracyjne nie są łatwe, bo np. trzeba złożyć sprawozdanie z realizacji zadania, itd. Dodała, że podobnie jak w latach poprzednich planowane jest zorganizowanie szkolenia z zakresu jak składać wnioski, wypełniać dokumenty.
Pan Franciszek Koszowski zauważył, że często jak organizacja w jednym roku nie dostanie dofinansowania, to zniechęca się i nie składa wniosku ponownie w kolejnych latach.
Pan Roman Witt dodał, że stowarzyszenia „starzeją się”, ze względu na to, że jest to praca za darmo i nikt nie chce się podjąć takiej działalności.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska stwierdziła, że nie ma zmiany pokoleniowej.
Pan Adam Knapik stwierdził, że dobrze by było gdyby większa ilość stowarzyszeń korzystała, ale są osoby, np. nauczyciele w-f, którzy planują działania dużo wcześniej, np. sportowe rozgrywki powiatowe i zakładają, że dostaną środki od powiatu jeszcze przed rozstrzygnięciem konkursu. Natomiast zdarzy się, że nie otrzymają dofinansowania, bo jednorazowo pojawi się inny projekt z dobrą reklamą, bardzo interesujący, który zachwyci członków komisji i wtedy przestaną składać wnioski.
Pan Roman Witt dodał, że kluby i związki sportowe takie jak Joker Świecie czy Wda Świecie raczej występują o środki do gmin, a do powiatu już nie, ponieważ w każdym z konkursów trzeba wykazać środek własny, który może być wykorzystany tylko raz.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska opowiedziała jakie wymogi w zakresie zapewnienia środków własnych w konkursach tego typu stawiane są przez urząd marszałkowski. Dodała, że stowarzyszenia często działają w ten sposób, że pozyskują większość dofinansowania z gmin natomiast o brakujące środki wnioskują do powiatu bądź wyżej, ponieważ jako organizacje nie posiadają własnych środków.
Pan Adam Knapik powiedział, że dwa lata temu stowarzyszenia, które korzystały w dużej mierze z dofinansowania powiatu jako wkład własny wykazywały dotację od marszałka.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska zauważyła, że jeśli zezwalał na to regulamin.
Pan Adam Knapik stwierdził, że jest to problematyczne jeśli organizowana jest impreza i członkowie stowarzyszenia bazują tylko na pozyskanych środkach.
Pani Katarzyna Kaczmarek-Sławińska wobec braku dalszych pytań zakończyła dyskusję tej części posiedzenia.
Do pkt. 3 części 2
W związku z tematem następnego posiedzenia Komisji Infrastruktury i Gospodarki dotyczącym dróg wojewódzkich na terenie powiatu zaproponowano pytania jakie zostaną przekazane do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy:
- jaki koszt ponosi województwo na inwestycję i przebudowę 1 km drogi wojewódzkiej,
- jaki koszt ponosi województwo za odśnieżanie oraz letnie utrzymanie 1 km drogi wojewódzkiej,
- na jakim etapie są uzgodnienia z PLK dotyczące przebudowy przejazdu drogowego w Laskowicach.
Następnie dyskutowano o stanie dróg wojewódzkich na terenie gmin powiatu.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokolant:
Joanna Ekert
Biuro Rady
Wiceprzewodniczący
Komisji Infrastruktury i Gospodarki
(Zbigniew Kapusta)
Przewodnicząca
Komisji Polityki Finansowej
(Katarzyna Kaczmarek-Sławińska)