Uchwała Rady Nr XXII/144/20 w sprawie rozpatrzenia petycji
Uchwała Nr XXII/144/20
Rady Powiatu Świeckiego
z dnia 29 lipca 2020 r.
w sprawie rozpatrzenia petycji.
Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) oraz art. 16a ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920) uchwala się, co następuje:
§ 1. Postanawia się nie uwzględnić w całości petycję złożoną 2 kwietnia 2020 r. przez Panią […].
§ 2. Przyjmuje się treść zawiadomienia o sposobie załatwienia petycji określoną w załączniku do uchwały.
§ 3. Upoważnia się Przewodniczącego Rady Powiatu Świeckiego do przesłania zawiadomienia o sposobie załatwienia petycji.
Przewodniczący Rady
Powiatu Świeckiego
Adam Knapik
Uzasadnienie
Do Starostwa Powiatowego w Świeciu wpłynęła 2 kwietnia 2020 r. drogą elektroniczną petycja Pani […] nosząca tą samą datę sporządzenia.
Po merytorycznym rozpatrzeniu petycji Rada Powiatu Świeckiego na wniosek Komisji Skarg Wniosków i Petycji postanowiła nie uwzględnić petycję w całości.
Analiza postulatów od 1 do 5 petycji prowadzi do wniosku, że sprawy objęte tymi postulatami nie należą do kompetencji Powiatu. I tak:
1) nakładanie, egzekwowanie i potencjalne umarzanie podatku od nieruchomości zgodnie z ustawą z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.) należy do gmin;
2) zgodnie z ustawą z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.) stawki opłaty targowej określa rada gminy zaś organem podatkowym zdolnym do umorzenia opłaty targowej w myśl art. 1c przywołanej ustawy jest wójt, burmistrz, prezydent miasta;
3) Radzie Powiatu Świeckiego nie są znane podatki pobierane “od osób, które mają występy na ulicach”;
4) odbieranie odpadów komunalnych od mieszkańców należy do zadań gminy, co wynika z art. 6c ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.); zgodnie z art. 6q ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej z tym zastrzeżeniem, że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta i ten organ jest jedynie właściwy do umarzania w indywidualnych sprawach opłaty za gospodarowanie odpadami;
5) pobieranie opłat za parkowanie pojazdów na drogach publicznych należy do kompetencji gmin zgodnie z art. 13b ust. 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470).
Rada Powiatu Świeckiego uznała, że jedynie postulat “wydania uchwały solidarnościowej – jednoczącej wszystkich władz lokalnych w walce Koronawirusem w tym zakresie” może być przedmiotem jej uchwały. Od marca 2020 r. sprawy zwalczania epidemii koronawirusa i jej skutków są w centrum uwagi zarówno władz państwowych, jak i samorządowych. Rada Powiatu Świeckiego uważa, że w celu zwalczania pandemii nie są potrzebne akty werbalne, mające mobilizować i jednoczyć w walce z koronawirusem. Są potrzebne raczej konkretne działania władz i rozważne oraz odpowiedzialne postępowanie obywateli. Z tego względu Rada Powiatu Świeckiego nie widzi potrzeby podejmowania uchwały solidarnościowej.
Przewodniczący Rady
Powiatu Świeckiego
Adam Knapik
W Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Świeciu znajdują się informacje publiczne, w których dokonano anonimizacji zawartych w nich danych osobowych osoby fizycznej.
Zakres wyłączenia: imię i nazwisko.
Podstawa prawna: art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1330) oraz art. 24 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Wyłączenia dokonała: Halina Matwiej