Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała Rady Nr VI/47/24 w sprawie ustalenia maksymalnych stawek opłat na 2025 rok za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na parkingach strzeżonych oraz kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu

Rodzaj aktu prawnego:
Uchwała Rady
Rok podjęcia:
2024
Status:
Obowiązujący
Kadencja:
2024-2029
Sesja:
VI
Data podjęcia:
30-10-2024
Data rozpoczęcia obowiązywania:
-
Data wejścia w życie:
-
Data publikacji w dzienniku urzędowym:
-
Nr publikacji w dzienniku urzędowym:
Nie opublikowano
Pozycja w dzienniku urzędowym:
Nie opublikowano
Nr aktu prawnego:
VI/47/24
Czego dotyczy dodawany akt prawny:
ustalenia maksymalnych stawek opłat na 2025 rok za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na parkingach strzeżonych oraz kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu
Podstawa prawna wydania:
art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107), art.130a ust. 6, 6a i 6b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 z późn. zm.) w związku z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 29 lipca 2024 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2025 roku maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym (M.P. z 2024 r. poz. 718)
Akt prawa miejscowego:
Tak

Uchwała Nr VI/47/24
Rady Powiatu Świeckiego
z dnia 30 października 2024 r.

 

w sprawie ustalenia maksymalnych stawek opłat na 2025 rok za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na parkingach strzeżonych oraz kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107), art.130a ust. 6, 6a i 6b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 z późn. zm.) w związku z obwieszczeniem Ministra  Finansów z dnia 29 lipca 2024 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2025 roku maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym (M.P. z 2024 r. poz. 718) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Ustala się maksymalne stawki opłat w 2025 roku za usunięcie pojazdu z dróg Powiatu Świeckiego i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w wysokości:

Rodzaj pojazdu

Opłata za usunięcie (w zł)

Opłata za każdą rozpoczętą dobę przechowywania (w zł)

rower  lub  motorower

149

29

hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego

149

29

motocykl

290

39

pojazd o dmc do 3,5 t

654

56

pojazd o dmc powyżej 3,5 t do 7,5 t

846

75

pojazd o dmc powyżej 7,5 t do 16 t

1184

106

pojazd o dmc powyżej 16 t

1862

193

pojazd przewożący materiały niebezpieczne

2110

282

 

§ 2. Ustala się koszty powstałe w wyniku wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, od której wykonania odstąpiono wskutek ustania przyczyny usunięcia, w wysokości:

Rodzaj pojazdu

Opłata w zł

rower  lub  motorower

100

hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego

100

motocykl

150

pojazd o dmc do 3,5 t

330

pojazd o dmc powyżej 3,5 t do 7,5 t

480

pojazd o dmc powyżej 7,5 t do 16 t

600

pojazd o dmc powyżej 16 t

850

pojazd przewożący materiały niebezpieczne

1.100

 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Świeckiego.

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodnicząca Rady Powiatu Świeckiego
Urszula Kempińska-Czerwińska

 

 

Uzasadnienie

 

Zgodnie z art. 130 a ust. 5f ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa w art. 130a ust. 1 i 2, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych. Rada powiatu na podstawie art. 130 a ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym, biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji zadań, o których mowa w art. 130a ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usunięcie pojazdów z drogi i ich parkowanie oraz wysokość kosztów powstałych w wyniku odstąpienia od usunięcia pojazdów z drogi, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustały przyczyny jego usunięcia.

Maksymalne stawki opłat za usuwanie i parkowanie pojazdów usuniętych z drogi w danym roku kalendarzowym ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy. Na każdy rok kalendarzowy minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” maksymalne stawki opłat. Obowiązujące w 2024 r. maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym zostały ogłoszone w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 29 lipca 2024 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2025 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym.

Zgodnie z art. 130a ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym Rada Powiatu przy podejmowaniu uchwały w sprawie wysokości opłat ma obowiązek uwzględnienia kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu oraz konieczności sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg i ich przechowywaniem.

Celem zadania publicznego polegającego na usuwaniu pojazdów z dróg powinno być zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i eliminowanie zagrożeń w ruchu drogowym spowodowanych:

  • pozostawieniem pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i stanowi dolegliwość dla innych, w szczególności utrudnia ruch lub zagraża jego bezpieczeństwu,
  • zatrzymaniem pojazdu, który z różnych względów związanych zarówno z pojazdem, jak i z osobą nim kierującą – nie powinien się w danym miejscu i okolicznościach poruszać.

Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wynikać powinno nie tylko z samego faktu likwidacji stanu zagrażającemu bezpieczeństwu, lecz również poprzez prewencję indywidualną i ogólną. Sprawność realizacji zadań będzie polegała nie tylko na szybkim usuwaniu pojazdów, ale również na minimalizacji ogólnej liczby przypadków powodujących konieczność usunięcia pojazdu z drogi.

Podjęta uchwała jest wynikiem ustaleń, jakie powinny zostać podjęte, aby realizacja zadania w zakresie usuwania pojazdów z drogi i przechowywania pojazdów na parkingu strzeżonym przebiegała sprawnie, bez zbędnej zwłoki i przy zapewnieniu ciągłości usług. Ustalenie końcowych stawek opłat i kosztów stanowi wypadkową określonych w uzasadnieniu do uchwały przesłanek, którymi organ kierował się przy podejmowaniu uchwały.

Mając powyższe na uwadze podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat obowiązujących w 2025 roku za usuwanie pojazdów z drogi i ich przechowywanie oraz kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdów w myśl art.130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym jest w pełni zasadne.

Przewodnicząca Rady Powiatu Świeckiego
Urszula Kempińska-Czerwińska

 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego