Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała Zarządu Nr 225/1498/23 w sprawie zawarcia ugody z Gminą Świecie dotyczącej zwrotu części kosztów usunięcia odpadów zgormadzonych w miejscowości Wielki Konopat.

Rodzaj aktu prawnego:
Uchwała Zarządu
Rok podjęcia:
2023
Status:
Obowiązujący
Kadencja:
2018-2023
Sesja:
225
Data podjęcia:
11-12-2023
Data rozpoczęcia obowiązywania:
-
Data wejścia w życie:
-
Data publikacji w dzienniku urzędowym:
-
Nr publikacji w dzienniku urzędowym:
Nie dotyczy
Pozycja w dzienniku urzędowym:
Nie dotyczy
Nr aktu prawnego:
225/1498/23
Czego dotyczy dodawany akt prawny:
w sprawie zawarcia ugody z Gminą Świecie dotyczącej zwrotu części kosztów usunięcia odpadów zgormadzonych w miejscowości Wielki Konopat
Podstawa prawna wydania:
art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 z późn. zm.) oraz art. 54a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.)
Akt prawa miejscowego:
Nie

Uchwała Nr 225/1498/23
Zarządu Powiatu Świeckiego
z dnia 11 grudnia 2023 r.

 

w sprawie zawarcia ugody z Gminą Świecie dotyczącej zwrotu części kosztów usunięcia odpadów zgormadzonych w miejscowości Wielki Konopat.

 

Na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 z późn. zm.[1]) oraz art. 54a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.[2]).uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Postanawia się zawrzeć ugodę między Powiatem Świeckim a Gminą Świecie dotyczącą zwrotu części kosztów usunięcia części odpadów zgormadzonych w miejscowości Wielki Konopat o treści stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Staroście i Wicestaroście Świeckiemu.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Zarządu Powiatu Świeckiego
(Barbara Studzińska)

Członkowie Zarządu:

  1. (Franciszek Koszowski)
  2. (Józef Gawrych)
  3. (Iwona Manys)
  4. (Zbigniew Kapusta)

 

Uzasadnienie

 

Starosta Świecki był organem wydającym zezwolenie na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.) na zbieranie odpadów dla spółki SYLA Recycling sp. z o.o. Działalność spółki była prowadzona w miejscowości Wielki Konopat na działkach gruntu wynajmowanych od Gminy Świecie. Na skutek licznych zmian wymogów związanych z prowadzeniem zbierania odpadów, wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1592 z późn. zm.), podmioty posiadające ważne zezwolenia na zbieranie odpadów były zobowiązane:

  1. dostosować sposób prowadzenia działalności do nowych wymogów,
  2. wystąpić do organu wydającego zezwolenie o zmianę posiadanej decyzji administracyjnej w celu dostosowania jej do nowo obowiązujących przepisów.

Podmioty posiadające zezwolenia na wymienione działania miały czas do 5 marca 2020 r. Konsekwencją nie wystąpienia o zmianę posiadanego zezwolenia było jego wygaśnięcie z dniem 6 marca 2020 r. Po tym terminie działalność podmiotu w zakresie zbierania odpadów była nielegalna oraz podmiot był zobowiązany do usunięcia zebranych odpadów i naprawienia ewentualnych szkód w środowisku naturalnym wywołanych przez prowadzoną działalność.

Spółka SYLA Recycling sp. z o.o. nie wystąpiła o zmianę posiadanego zezwolenia na zbieranie odpadów i nie usunęła zgromadzonych odpadów z miejscowości Wielki Konopat, chociaż deklarowała takie działanie. W dniu 12 stycznia 2021 r. w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Starostę Świeckiego  działalności prowadzonej przez spółkę działającą pod firmą SYLA Recykling sp. z o.o. ustalono, że w miejscu zbierania odpadów znajduje się 600 ton odpadów. Starosta Świecki pismem  z dnia 13.01.2021 r. Znak: BOŚ.6233.11.2020 wezwał spółkę do usunięcia nielegalnie składowanych odpadów. W wymienionym wcześniej protokole z kontroli spółka deklarowała, że dobrowolnie usunie zgromadzone odpady. Jak się później okazało, dotychczasowi wspólnicy spółki sprzedali posiadane udziały innej osobie oraz zrezygnowali z udziału w zarządzie spółki. Następnie spółka w krótkim czasie zgromadziła dalsze odpady, tak że łączna ich ilość wyniosła 7 084,32 ton. Pod wpływem informacji o tak dużej ilości odpadów zgormadzonych nielegalnie Gmina Świecie rozwiązała z SYLA Recykling sp. z o.o. umowę dzierżawy gruntu i przejęła nieruchomość w swoje posiadanie.

W tym czasie podejmowane były próby nakłonienia spółki do dobrowolnego usunięcia odpadów, które okazały się nieskuteczne. Miała też miejsce wymiana żądań między Powiatem Świeckim a Gminą Świecie odnośnie obowiązku usunięcia odpadów. W tym czasie Powiat Świecki prezentował stanowisko, że jego zakres odpowiedzialności finansowej za zastępcze usunięcie odpadów może dotyczyć jedynie 600 ton, które zostały ustalone w protokole kontroli z 12 stycznia 2021 r. Podstawą tej odpowiedzialności miałby być obowiązek przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego mającego na celu usunięcie odpadów pozostałych po wygaśnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, co należało do obowiązków Starosty Świeckiego jako organu wydającego zezwolenie na zbieranie odpadów. Reszta odpadów zgormadzonych przez SYLA Recykling sp. z o.o. po wygaśnięciu zezwolenia była zrównana w skutkach prawnych z odpadami porzuconymi, co z kolei rodziło obowiązek usunięcia zastępczego tych odpadów przez Gminę Świecie.

Na skutek pogarszania się sytuacji sanitarnej wokół nielegalnego składowiska odpadów i decyzji administracyjnej nr WSS.473.4.2021.BW.4 Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia 13 października 2021 r.  Gmina Świecie w drodze przetargu wyłoniła podmiot do zastępczego usunięcia odpadów oraz pokryła koszty tej operacji w kwocie 6 646 395 zł.

Powiat Świecki uznając swoją odpowiedzialność za usunięcie 600 ton odpadów pragnie w drodze ugody zrekompensować Gminie Świecie część kosztów i w ten sposób zaspokoić jej żądania. W budżecie Powiatu Świeckiego na 2023 r. przewidziana została kwota 300 000 zł. Stąd ugoda zawarta z Gminą Świecie w tym roku dotyczy części kosztów usunięcia 600 ton odpadów. Pozostałą kwotę 262 913,67 zł planuje się zrekompensować Gminie Świecie w 2024 r. po uchwaleniu budżetu na ten rok.

Ugoda zawierana z Gminą Świecie przewiduje również, że jeżeli okażą się skuteczne działania windykacyjne przeciwko SYLA Recykling sp. z o.o. oraz innym podmiotom, które przekazały odpady tej spółce, pomimo nie posiadania przez nią ważnego zezwolenia, Gmina Świecie zwróci Powiatowi Świeckiemu proporcjonalnie odzyskaną część kosztów usunięcia odpadów.

Starosta
Barbara Studzińska

 

 

[1] Zmiany do wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 572.

[2] Zmiany do wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 497, 1273, 1407, 1641, 1693 oraz 1872.

 

PDFZałącznik do uchwały Zarządu Powiatu nr 225.1498.23.pdf (79,49KB)
 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego