Zarządzenie Nr 75/23 Starosty Świeckiego z dnia 02 października 2023 roku w sprawie zmiany zarządzenia Nr 66/19 z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie przeprowadzenia samooceny systemu kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Świeciu
Na podstawie art. 69 ust.1 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U.2023.1270 ze zm.)[1], art.34 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz.U.2022.1526 ze zm.[2]).
zarządzam
co następuje:
§ 1. Wprowadzam zmiany do załącznika do Zarządzenia Nr 66/19 Starosty Świeckiego z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie przeprowadzenia samooceny systemu kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Świeciu zmienionego Zarządzeniem Nr 22/22 Starosty Świeckiego z dnia 24 marca 2022 r :
- § 5 i § 6 otrzymują brzmienie:
§ 5
„1. Na podstawie wypełnionych ankiet koordynator sporządzi zbiorcze zestawienie, dokona analizy danych oraz przygotuje raport z samooceny w terminie do końca marca każdego roku.
2. W raporcie, o którym mowa w ust.1 koordynator zawrze przynajmniej następujące informacje:
1) cel przeprowadzanej samooceny,
2) zakres samooceny,
3) wyniki samooceny,
4) zidentyfikowane słabości,
5) proponowane działania.
3. Koordynator przedstawi raport zespołowi, a następnie Staroście.
4. Próg, którego przekroczenie będzie wskazywało na słabość kontroli zarządczej w danym obszarze to przynajmniej 50% negatywnych odpowiedzi spośród wszystkich otrzymanych na konkretne pytanie.
5. Przekroczenie progu, o którym mowa w ust.4 będzie skutkowało wprowadzeniem działań na stanowisku pracy naprawczych.
6. Propozycje działań, o których mowa w ust. 5, ich zakres i osoby odpowiedzialne za realizację przygotuje i przedstawi Staroście do zatwierdzenia zespół.
7. Raport z samooceny stanowi jeden z elementów będących podstawą do oceny stanu kontroli zarządczej za dany rok.
8. Zbiorcze zestawienie wyników ankiet koordynator przekaże Inspektorowi Ochrony Danych i Koordynatorowi dostępności zwany dalej IOD i KD.
9. IOD i KD samodzielnie przygotuje raport z samooceny w obszarze ochrony danych i dostępności, w którym zawrze przynajmniej:
1) zidentyfikowane słabości
2) proponowane działania
10. IOD i KD przygotowany raport przedstawi do zatwierdzenia Staroście.
§ 6
1. Procedura samooceny systemu kontroli zarządczej podlega okresowym przeglądom w celu jej aktualizacji.
2. Wzór ankiety może ulec zmianie w związku z doskonaleniem systemu kontroli zarządczej. Zmiany w ankiecie opiniuje zespół i przedstawia do zatwierdzenia Staroście.
3. Zmiany wzorów ankiet nie wymagają wydania zarządzenia.
4. Dokumentacja w sprawie samooceny kontroli zarządczej jest gromadzona i przechowywana na stanowisku pracy koordynatora kontroli zarządczej.
5. Dokumentacja, o której mowa w § 5 ust. 9 i 10 jest gromadzona i przechowywana na stanowisku pracy IOD i KD.”
§ 2. Wykonanie zarządzenia powierza się Zespołowi zadaniowemu ds. kontroli zarządczej, o którym mowa w Zarządzeniu Nr 6/19 Starosty Świeckiego z dnia 12 lutego 2019 roku z późniejszymi zmianami.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta
Barbara Studzińska
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz.1526 ze zm.) kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Zmiana zarządzenia jest wynikiem pracy zespołu ds. kontroli zarządczej , który w raporcie z oceny stanu kontroli zarządczej za 2022 r. w ramach doskonalenia systemu kontroli zarządczej, przyjął zadania do realizacji w standardzie Mechanizmy kontroli. Monitorowanie i ocena. Zadania zostały zatwierdzone do realizacji przez Starostę.
Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego i kierownika jednostki. Wobec powyższego podejmuje się niniejsze zarządzenie.
Starosta
Barbara Studzińska