Zarządzenie Nr 3/21 Starosty Świeckiego z dnia 05 stycznia 2021 r. w sprawie zasad podnoszenia kwalifikacji pracowników w Starostwie Powiatowym w Świeciu.
Na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 7 i art. 29 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. 2019 poz. 1282 t.j.) w związku z art. 17, art. 94 pkt 6 i art. 1031-1036 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2020r. poz. 1320 t.j.) zarządzam, co następuje:
§ 1. Zarządzenie ustala zasady wdrożenia obowiązku podnoszenia kwalifikacji przez pracowników Starostwa Powiatowego w Świeciu, dokonywanego poprzez szkolenia i samokształcenie.
§ 2. Pracownicy Starostwa Powiatowego w Świeciu zobowiązani są do stałego podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych, poprzez udział w szkoleniach oraz samokształcenie.
§ 3. 1. Analizy potrzeb szkoleniowych pracowników Starostwa dokonują kierownicy komórek organizacyjnych, biorąc pod uwagę m.in.:
1) zapewnienie prawidłowej realizacji zadań,
2) potrzeby zgłoszone przez pracowników,
3) zmiany legislacyjne w obszarze zadań wydziałów.
2. Kierownicy komórek i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy zgłaszają potrzeby szkoleniowe Sekretarzowi powiatu, który podejmuje decyzje o delegowaniu na szkolenie.
3. Sekretarza i Skarbnika Powiatu na szkolenie deleguje Starosta lub Wicestarosta.
4. Sekretarz powiatu może z własnej inicjatywy zorganizować szkolenie dla pracowników lub skierować pracownika na szkolenie zewnętrzne.
5. Zgłoszenia na szkolenie dokonuje pracownik Wydziału Organizacyjnego.
§ 4. W celu umożliwienia samokształcenia w Starostwie Powiatowym w Świeciu pracownicy mają dostęp do:
1) systemów informacji prawnej,
2) książek i prasy fachowej,
3) obsługi prawnej.
§ 5.1. Kierownicy komórek organizacyjnych są zobowiązani do niezwłocznego przeprowadzania szkoleń wewnętrznych dla podległych pracowników, w przypadku:
1) zmiany przepisów dotyczących realizacji zadań wydziału,
2) powierzenia nowych obowiązków pracownikom,
3) wydania zaleceń pokontrolnych,
4) zatrudnienia nowego pracownika,
5) odbycia szkolenia zewnętrznego przez kierownika wydziału lub pracownika w celu przekazania informacji uzyskanych na szkoleniu pozostałym osobom,
6) wprowadzenia zarządzeniem Starosty nowych rozwiązań dot. pracy starostwa i obowiązków pracowniczych,
7) konieczności zapewnienia przepływu informacji o bieżącym funkcjonowaniu urzędu, w tym m.in. w zakresie udziału samorządu powiatowego w programach, akcjach, konkursach, a także w odniesieniu do wpływających skarg.
2. Ze zorganizowanych szkoleń wewnętrznych kierownik sporządza notatkę która powinna zawierać min.:
1) temat szkolenia i krótkie jego streszczenie,
2) termin szkolenia,
3) wykaz pracowników uczestniczących w szkoleniu wewnętrznym wraz z ich podpisami.
3. Notatki przechowywane są u kierowników komórek organizacyjnych i stanowią element kontroli zarządczej.
§ 6.1. Każdy pracownik posiada indywidualną kartę, zawierającą spis wszystkich szkoleń zewnętrznych, w których brał udział. Kartę sporządza się w formie elektronicznej.
2.Wydział Organizacyjny jest odpowiedzialny za zbieranie danych i bieżące uzupełnianie karty szkoleń i prowadzenie rejestru szkoleń.
§ 7.1. Każdy pracownik uczestniczący w szkoleniu zewnętrznym ma obowiązek dokonania oceny szkolenia.
2. Kartę oceny szkolenia (załącznik Zarządzenia) pracownik pobiera z Wydziału Organizacyjnego, wypełnia ją i zwraca w terminie do 7 dni od zakończenia szkolenia.
3. Na podstawie kart ocen pracownik Wydziału Organizacyjnego, przygotowuje informację o szkoleniach odbytych w danym roku kalendarzowym i przedstawia ją Sekretarzowi Powiatu w terminie do końca stycznia roku następnego.
§ 8.1. Pracownik może podnosić kwalifikacje zawodowe również poprzez uczestnictwo w jednej z następujących form dokształcania i doskonalenia zawodowego:
1) studia licencjackie;
2) studia magisterskie;
3) studia magisterskie uzupełniające;
4) studia podyplomowe;
5) inne formy przewidziane prawem.
2. Uzyskanie skierowania do podnoszenia kwalifikacji zawodowych w jednej z ww. form ma charakter uznaniowy i jest uzależnione możliwości finansowych jednostki oraz potrzeb pracodawcy, w tym przydatności danej formy i kierunku kształcenia na stanowisku, na którym jest lub będzie zatrudniony pracownik.
3. W przypadku skierowania pracownika na jedną z ww. form kształcenia przysługują mu uprawnienia wynikające z Kodeksu pracy.
§ 9. Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Powiatu.
§ 10. Traci moc Zarządzenie nr 519/09 Starosty Świeckiego z dnia 30 listopada 2009r. w sprawie wprowadzenia Systemu podnoszenia kwalifikacji pracowników w Starostwie Powiatowym w Świeciu.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
STAROSTA
Barbara Studzińska