Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała Rady Nr LIV/330/23 w sprawie przekazania skargi według właściwości

Rodzaj aktu prawnego:
Uchwała Rady
Rok podjęcia:
2023
Status:
Obowiązujący
Kadencja:
2018-2023
Sesja:
LIV
Data podjęcia:
28-06-2023
Data rozpoczęcia obowiązywania:
-
Data wejścia w życie:
-
Data publikacji w dzienniku urzędowym:
-
Nr publikacji w dzienniku urzędowym:
Nie dotyczy
Pozycja w dzienniku urzędowym:
Nie opublikowano
Nr aktu prawnego:
LIV/330/23
Czego dotyczy dodawany akt prawny:
przekazania skargi według właściwości
Podstawa prawna wydania:
art. 229 pkt 2 i art. 231 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, zm. Dz. U. z 2023 r. poz. 803) oraz art. 12 ust. 1 i 2, ust. 10, 14 i 16 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 103 z późn. zm.)
Akt prawa miejscowego:
Tak

Uchwała Nr LIV/330/23
Rady Powiatu Świeckiego
z dnia 28 czerwca 2023 r.

 

w sprawie przekazania skargi według właściwości.

 

Na podstawie art. 229 pkt 2 i art. 231 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, zm. Dz. U. z 2023 r. poz. 803) oraz art. 12 ust. 1 i 2, ust. 10, 14 i 16 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 103 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Postanawia się przekazać skargę z dnia 12 czerwca 2023 r. dotyczącą działalności Zarządu Powiatu zgodnie z właściwością do rozpatrzenia przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego.

 

§ 2. Wykonanie uchwały zleca się Przewodniczącemu Rady.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady
Powiatu Świeckiego

Brunon Han

 

Uzasadnienie

 

12 czerwca 2023 r. do Rady Powiatu Świeckiego wpłynęła skarga na „Kierownika Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego w Starostwie Powiatowym”.

Skarga dotyczy pomocy w postaci zakwaterowania i wyżywienia udzielanej obywatelom Ukrainy. Skarżąca informuje o przypadku, w którym Ukraińcy mieli być źle traktowani i nie otrzymywali żywności. Jak pisze skarżąca: „Po wizycie z Województwa Hotelik został zamknięty dla Ukraińców.”. Podnosi, że osoba prowadząca zamknięty Hotelik ani Kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego nie ponieśli żadnych konsekwencji. W dalszej części skargi skarżąca podnosi sprawę dalszych dwóch obiektów zakwaterowania, nad którymi nadzór miało Starostwo, należących do jednego przedsiębiorcy. Treść skargi można odczytać w  ten sposób, że w ocenie skarżącej  w obiektach należących do tego przedsiębiorcy nie mogła pomieścić się taka ilość łóżek. Uważa, że wymieniony wcześniej kierownik niewłaściwie sprawował kontrolę nad zakwaterowaniem Ukraińców a następnie zgodził się na następne punkty zakwaterowania.

Zgodnie z art. 228 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.) „Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia.”. Natomiast art. 231 Kodeksu postępowania administracyjnego mówi, że: „Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.” Badanie właściwości organu następuje w pierwszej kolejności przed merytorycznym rozpatrzeniem sprawy albowiem merytorycznego rozpatrzenia sprawy może dokonać tylko organ właściwy.

Skarga dotyczy wykonywania zadania polegającego na udzieleniu zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. Podstawą prawną wykonywania tego zadania jest art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 103 z późn. zm.). Przywołana ustawa w ust. 1 wprost wskazuje, że jest to zadanie wojewody. Na mocy art. 12 ust. 10 tejże ustawy, wojewoda może wydawać polecenia dotyczące wykonywania swoich zadań obowiązujące: „…wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.” Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał polecenie wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego na obszarze województwa przygotowanie odpowiedniej ilości miejsc zakwaterowania dla obywateli Ukrainy przebywających na terytorium Polski w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy i nadzoruje wykonywanie tego zadania. Co jest bardzo istotne, zadania nałożone przez Wojewodę są wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, o czym wprost stanowi art. 12 ust. 16 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 103 z późn. zm.).

Organy właściwe do rozpatrywania skarg określa art. 229 Kpa. Określenie organu właściwego do rozpatrzenia skargi zależy od ustalenia do kogo należą zadania, lub czyjej działalności dotyczy skarga (wprowadzenie do wyliczenia w art. 229 Kpa). W przypadku analizowanej skargi, we wcześniejszym fragmencie uzasadnienia zostało wykazane, że skarga dotyczy zadania wykonywanego przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Biorąc pod uwagę, że kierownik wydziału Starostwa Powiatowego nie wykonuje własnych zadań, tylko zadania Starosty i Zarządu Powiatu należy odwołać się do przepisu wskazującego organ właściwy do rozpatrzenia skargi na organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Ta informacja pozwala na odwołanie się do art. 229 pkt 2 Kpa stanowiącego, że wojewoda jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi na organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

W tym stanie rzeczy Rada Powiatu Świeckiego nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi i należy ją przekazać do organu właściwego, którym jest Wojewoda Kujawsko-Pomorski.

Przewodniczący Rady
Brunon Han

Wyniki głosowania poprawki

Wyniki głosowania

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego