Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

UCHWAŁA ZARZĄDU NR 44/378/25 w sprawie założeń do projektu budżetu na rok 2026 i opracowania materiałów planistycznych

Rodzaj aktu prawnego:
Uchwała Zarządu
Rok podjęcia:
2025
Status:
Obowiązujący
Kadencja:
2024-2029
Sesja:
44
Data podjęcia:
05-09-2025
Data rozpoczęcia obowiązywania:
-
Data wejścia w życie:
-
Data publikacji w dzienniku urzędowym:
-
Nr publikacji w dzienniku urzędowym:
Nie dotyczy
Pozycja w dzienniku urzędowym:
Nie dotyczy
Nr aktu prawnego:
44/378/25
Czego dotyczy dodawany akt prawny:
założeń do projektu budżetu na rok 2026 i opracowania materiałów planistycznych
Podstawa prawna wydania:
§ 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.) oraz § 1 Uchwały Rady Powiatu Świeckiego Nr XV/106/25 z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Świeckiego
Akt prawa miejscowego:
Nie

UCHWAŁA NR 44/378/25

ZARZĄDU POWIATU ŚWIECKIEGO

z dnia 5 września 2025 r.

w sprawie założeń do projektu budżetu na rok 2026 i opracowania materiałów planistycznych

Na podstawie § 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.[1]) oraz § 1 Uchwały Rady Powiatu Świeckiego Nr XV/106/25 z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Świeckiego uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się wskaźniki i wytyczne oraz inne materiały planistyczne do opracowania projektu budżetu Powiatu Świeckiego na 2026 rok.

§ 2. Kierownicy jednostek organizacyjnych, instytucji kultury, straży i inspekcji oraz kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach w Starostwie Powiatowym w Świeciu opracowują materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej na 2026 rok.

§ 3. Projekty planów finansowych na 2026 rok należy opracować na podstawie:

1) analiz własnych wynikających z dotychczasowego wykonania budżetu, prognoz jego realizacji w 2025 roku oraz założeń do poszczególnych zadań na 2026 rok;

2) aktualnej struktury organizacyjnej bądź jej zmiany (liczba etatów kalkulacyjnych, kwota wynagrodzeń na 1 etat kalkulacyjny), z uwzględnieniem skutków popartych pisemnym uzasadnieniem;

3) stanu etatów i wynagrodzeń przewidzianych do końca 2025 roku z uwzględnieniem ewentualnych zmian w 2026 roku, wraz z uzasadnieniem;

4) umów zawartych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub przewidywanego poziomu pozyskania dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej oraz planu wydatków nimi finansowanych;

5) wieloletniej prognozy finansowej na 2025 rok i lata następne;

6) wykazu przedsięwzięć realizowanych w 2025 roku z uwzględnieniem terminu realizacji (w tym realizacji w latach kolejnych).

§ 4. 1. Podstawą planowania dochodów budżetowych Powiatu Świeckiego na 2026 rok w niżej wymienionych źródłach jest: 

1) subwencja ogólna i rezerwy – informacja Ministra Finansów i Gospodarki;

2) dotacje – zawiadomienia od dysponentów środków budżetu państwa o dotacjach przyznanych na 2026 rok, zawarte porozumienia i umowy lub w innych uzasadnionych przypadkach inne dokumenty m.in. ustawy, rozporządzenia, zawiadomienia/decyzje o ich przyznaniu lub zapewnieniu finansowania;

3) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, w tym udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osób prawnych – informacja Ministra Finansów i Gospodarki;

4) pozostałe dochody - umowy, porozumienia, decyzje, deklaracje, dokonane wyceny, szacunkowe wykonanie za rok ubiegły (należy podać w opisie podstawę zaplanowanych kwot).

2. Założony plan dochodów winien być realny do wykonania. Proponowane kwoty należy uzasadnić podając podstawę i przyczyny wzrostu lub zmniejszenia w stosunku do przewidywanego wykonania roku bieżącego.

§ 5. 1. Wydatki na 2026 rok planuje się z uwzględnieniem poniższych zasad: 

1) wydatki należy zaplanować na poziomie nie wyższym niż przewidywane wykonanie wydatków bieżących w roku 2025, z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym mających miejsce w roku 2025;

2) planując wydatki na wynagrodzenia należy uwzględnić skutki waloryzacji wynagrodzeń wynikające ze zmian przepisów prawa w zakresie wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku, jak również innych ustaw, w tym m.in. ustawy Karta Nauczyciela, ustawy o pracownikach samorządowych;

3) wydatki należy ograniczyć wyłącznie do zadań obligatoryjnych jednostki (wydziału, samodzielnego stanowiska);

4) nie zakłada się tworzenia funduszu nagród;

5) jednostki oświatowe powinny zabezpieczyć na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli 0,8% funduszu płac pracowników pedagogicznych;

6) odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych należy planować zgodnie z ustawą o ZFŚS, natomiast w odniesieniu do placówek oświatowych odpis na fundusz świadczeń socjalnych należy planować zgodnie z art. 53 ustawy Karta Nauczyciela;

7) planowanie, jedynie niezbędnych wydatków należy poprzedzić rzetelną analizą celowości i gospodarności ponoszonych kosztów;

8) w przypadku zamiaru ubiegania się o środki zewnętrzne należy podać informację o planowanym udziale Powiatu w 2026 roku jak również w latach następnych;

9) wydatki majątkowe oraz wydatki na dodatkowe zadania należy opracować wnikliwie, tak aby w ciągu roku nie wprowadzać nowych zadań lub zmian w zadaniach przyjętych do planu;

10) przyjmuje się ograniczenie do niezbędnego minimum zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków własnych, na rzecz zabezpieczenia środków finansowych na zadania współfinansowane z zewnętrznych źródeł krajowych i zagranicznych;

11) wydatki inwestycyjne (również remontowe), w tym przedsięwzięcia ujęte w wieloletniej prognozie finansowej należy zaplanować w rozbiciu na poszczególne zadania wraz z opisem:

a) nazwa zadania inwestycyjnego,

b) wartość kosztorysowa lub szacowana przez jednostkę,

c) termin rozpoczęcia i zakończenia zadania,

d) plan realizacji w 2026 roku i latach następnych (w przypadku nakładów wieloletnich),

e) źródła finansowania z podziałem na środki budżetowe własne i środki finansowe pozyskane z innych źródeł (UE, inne), z podaniem terminów przekazania środków finansowych,

f) czy konieczność realizacji wynika z zaleceń służb, inspekcji, z ewentualnym podaniem nr decyzji.

2. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych, instytucji kultury, straży i inspekcji oraz kierowników komórek organizacyjnych i pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy do racjonalnego i oszczędnego planowania wydatków z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów oraz optymalnego doboru metod i środków służących realizacji określonych zadań.

3. Założenia określone w niniejszej uchwale mogą być modyfikowane i uzupełniane w zakresie i formie określonej przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu Świeckiego.

§ 6. 1. Załącznikami do niniejszej uchwały są materiały planistyczne, na podstawie których opracowane zostaną projekty planów finansowych przez poszczególnych dysponentów, w szczególności:

1) plan finansowy (dochody) jednostki organizacyjnej Powiatu Świeckiego stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały;

2) plan finansowy (wydatki) jednostki organizacyjnej Powiatu Świeckiego stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały;

3) zadania inwestycyjne i remontowe przewidziane do realizacji (kontynuacji) w 2026 stanowiący załącznik nr 3 do niniejszej uchwały;

4) plan dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej stanowiący załącznik nr 4 do niniejszej uchwały;

5) kalkulacja zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń na 2026 rok stanowiący załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.

2. Projekty planów w zakresie dochodów i wydatków do projektu uchwały budżetowej na rok 2026 upoważnieni użytkownicy opracowują również z wykorzystaniem programu ePublink Budżet, umożliwiającym tworzenie planów finansowych.

§ 7. Zobowiązuje się Skarbnika Powiatu do przekazania założeń do budżetu poszczególnym dysponentom.

§ 8. Zobowiązuje się Starostę do poinformowania mieszkańców powiatu o niniejszych założeniach do konstrukcji budżetu na 2026 rok.

§ 9. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy informacyjnej w Starostwie Powiatowym w Świeciu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

Przewodniczący Zarządu Powiatu Świeckiego
Paweł Knapik

Członek Zarządu
Roman Witt

Członek Zarządu
Anna Belt

Członek Zarządu
Iwona Manys

Członek Zarządu
Grzegorz Tomaszewski

 


[1] Zmiany do wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1079, z 2024 r. poz. 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39

 

Uzasadnienie

Na podstawie uchwały Rady Powiatu Świeckiego nr XV/106/25 z dnia 25 czerwca 2025 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Świeckiego Zarząd Powiatu Świeckiego niniejszą uchwałą określa założenia do projektu budżetu na rok 2026 wraz z materiałami planistycznymi. Do założeń przyjmuje się następujące wskaźniki, bazując głównie na założeniach z projektu budżetu państwa na 2026 rok przyjętego w dniu 28 sierpnia 2025 roku:

- dynamika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (wskaźnik inflacji) - 3,0%

- wzrost PKB o 3,5%

- projektowany wzrost płacy minimalnej w 2026 r. do kwoty 4 806,00 zł (wzrost o 140,00 zł – 3,0%),

- minimalna stawka godzinowa dla umów cywilnoprawnych w 2026 r. – wynosi 31,40 zł (wzrost o 0,90 zł – 3,0%).

Przyjęte założenia znajdą swoje odzwierciedlenie w projekcie budżetu Powiatu Świeckiego na rok 2026, który to Zarząd Powiatu Świeckiego przygotuje oraz przedłoży Radzie Powiatu Świeckiego i Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

 

Przewodniczący Zarządu Powiatu Świeckiego
Paweł Knapik

Członek Zarządu
Roman Witt

Członek Zarządu
Anna Belt

Członek Zarządu
Iwona Manys

Członek Zarządu
Grzegorz Tomaszewski

 

PDFZałącznik Nr 1 do uchwały Nr 44_378_25.pdf (250,50KB)
PDFZałącznik Nr 2 do uchwały Nr 44_378_25.pdf (249,72KB)
PDFZałącznik Nr 3 do uchwały Nr 44_378_25.pdf (267,29KB)
PDFZałącznik Nr 4 do uchwały Nr 44_378_25.pdf (231,34KB)
PDFZałącznik Nr 5 do uchwały Nr 44_378_25.pdf (258,64KB)

 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego