ZARZĄDZENIE NR 64/25 STAROSTY ŚWIECKIEGO z dnia 18 sierpnia 2025 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w powiecie świeckim.
ZARZĄDZENIE NR 64/25
STAROSTY ŚWIECKIEGO
z dnia 18 sierpnia 2025 r.
w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w powiecie świeckim.
Na podstawie art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107 j.t. z późn. zm.[1]) w związku z § 3 ust. 2 oraz § 8 ust. 5 pkt 6 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2025 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 355), a także zarządzenia Nr 115/2025 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 7 maja 2025 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w województwie kujawsko-pomorskim, zarządzam co następuje:
§ 1. 1. System stałych dyżurów organizuje się w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa, przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa, ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz w planach operacyjnych funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji publicznej w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zwanych dalej „planami operacyjnymi”.
2. Po uruchomieniu systemu stałych dyżurów, zwanego dalej „Systemem”: stałe dyżury, punkty kontaktowe (oparte na rzeczywistych strukturach urzędów) i dyżury jednostek podległych i nadzorowanych funkcjonują w systemie całodobowym.
§ 2. 1. Za prawidłowe przygotowanie i funkcjonowanie stałych dyżurów odpowiedzialni są kierownicy jednostek organizacyjnych.
2. Wykaz osób odpowiedzialnych i nadzorujących funkcjonowanie stałych dyżurów określa załącznik nr 1.
§ 3. 1. System według zasad określonych w niniejszym zarządzeniu należy utrzymywać w ciągłej gotowości do pełnego rozwinięcia i podjęcia działań.
2. Zasady funkcjonowania stałych dyżurów należy określić w instrukcjach oraz w kartach realizacji zadań operacyjnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
§ 4. 1. System organizuje się z wykorzystaniem dostępnych sił i środków w ramach istniejących struktur organizacyjnych urzędów obsługujących organy oraz struktur jednostek organizacyjnych podległych tym organom lub przez nie nadzorowanym.
2. Zapewnia ciągłość przekazywania decyzji i zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa.
3. Obejmuje czynności planistyczne, organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne w zakresie tworzenia systemu stałych dyżurów, na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
4. Obejmuje przedsięwzięcia w zakresie:
1) określenia zadań stałego dyżuru oraz miejsca jego pełnienia;
2) wytypowania pomieszczeń, w których będzie pełniony stały dyżur i wyposażenia ich w urządzenia teleinformatyczne;
3) wyposażenia miejsca do pełnienia stałego dyżuru w instrukcję stałego dyżuru oraz inną niezbędną dokumentację wynikającą z potrzeb organizacyjnych danego organu;
4) wyznaczenia z jednostki lub komórki organizacyjnej obsady do pełnienia stałego dyżuru;
5) wyznaczenia dyżurnych środków transportowych dla potrzeb stałego dyżuru.
§ 5. Zgodnie z ustawą z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 z późn. zm.[2]) zadania stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa realizowane są przy wykorzystaniu Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (art. 18 ust. 2) oraz wójtów i burmistrzów (art. 20 ust. 1 pkt 6 i ust. 2).
§ 6. 1. W skład systemu stałych dyżurów w powiecie świeckim wchodzą:
1) Stały Dyżur Starosty Świeckiego;
2) stałe dyżury wójtów i burmistrzów.
2. Starosta Świecki organizuje stały dyżur na potrzeby przekazywania decyzji i zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa. Wójtowie i Burmistrzowie organizują stałe dyżury na potrzeby przekazywania decyzji wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa.
3. Zasady przekazywania decyzji i zadań:
1) Stały Dyżur Starosty Świeckiego przekazuje decyzje i zadania: wójtom i burmistrzom, kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, innym jednostkom organizacyjnym i organizacjom pozarządowym wytypowanym do wykonywania określonych zadań obronnych, podmiotom leczniczym, na które starosta nałożył zadania na potrzeby obronne państwa, mające swoje siedziby na terenie powiatu;
2) stałe dyżury wójtów i burmistrzów przekazują decyzje: kierownikom podległych i nadzorowanych gminnych i miejskich jednostek organizacyjnych, podmiotom leczniczym, na które wójt lub burmistrz nałożył zadania na potrzeby obronne państwa.
§ 7. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych oraz organy administracji publicznej do:
- zorganizowania i przygotowania stałego dyżuru, opracowania dokumentacji stałego dyżuru i określenia podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, w których funkcjonować będą stałe dyżury, punkty kontaktowe lub dyżury oparte na rzeczywistych strukturach organów;
- aktualizowania danych teleadresowych stałych dyżurów, punktów kontaktowych, bezpośrednio lub pośrednio ze sobą współdziałających;
- koordynowania przygotowań w zakresie stałych dyżurów w podległych i podporządkowanych jednostkach organizacyjnych.
§ 8. 1. Kierownik Wydziału Bezpieczeństwa i Transportu Publicznego Starostwa Powiatowego w Świeciu zorganizuje dyżur na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
2. Dyżur należy wyposażyć w Dziennik ewidencji przyjmowanych i przekazywanych zadań.
§ 9. 1. System stałych dyżurów w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny (w stanie pełnej gotowości obronnej państwa) uruchamia Rada Ministrów, poprzez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB).
2. W stanie stałej gotowości obronnej państwa, w celach szkoleniowych i kontrolnych system może być uruchomiony przez:
1) organy upoważnione do zarządzenia kontroli w zakresie określonym w upoważnieniu;
2) organy tworzące stałe dyżuru w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych ujęte w § 6 ust. 1.
§ 10. Realizację czynności w stanie stałej gotowości obronnej państwa, koordynuje Starosta, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. z 2022 r. poz. 875).
§ 11. 1. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Kierownikowi Wydziału Bezpieczeństwa i Transportu Publicznego Starostwa Powiatowego w Świeciu, którego zobowiązuję do koordynowania i kontroli organizacji sytemu stałych dyżurów oraz wydawania niezbędnych dokumentów w zakresie jego prawidłowego funkcjonowania.
2. Opracowania instrukcji stałego dyżuru oraz dokumentów pomocniczych w zakresie jego szczegółowego funkcjonowania.
3. Wykaz dokumentów stałego dyżuru określa załącznik nr 2.
§ 12. 1. Instrukcje stałych dyżurów uzgadnia Starosta w stosunku do wójtów i burmistrzów.
2. Uzgodnieniu podlega wyłącznie instrukcja z załącznikiem A.
3. Organy, o których mowa w ust 1 uzgodnią instrukcje stałych dyżurów, w terminie do dnia 5 września 2025 r.
§ 13. 1. Wójtowie i burmistrzowie oraz kierownicy inspekcji przekażą dane teleadresowe zgodnie z załącznikiem nr 1 do Wydziału Bezpieczeństwa i Transportu Publicznego Starostwa Powiatowego w Świeciu.
2. Dane teleadresowe należy przekazywać po dokonaniu każdej aktualizacji.
§ 14. Traci moc Zarządzenie Nr 166/17 Starosty Świeckiego z dnia 4 maja 2017 r. w sprawie organizacji, funkcjonowania i powołania obsady stałego dyżuru Starosty Świeckiego oraz zasad organizacji i wyposażenia całodobowego punktu kontaktowego.
§ 15. Organy wskazane w § 6 ust 1 dostosują system zgodnie z zarządzeniem, w terminie do dnia 30 września 2025 r.
§ 16. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta
Paweł Knapik
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1907.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 834, poz. 1222, poz. 1473 i poz. 1572.
Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 64.25.pdf (162,98KB)
Załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr 64.25.pdf (147,93KB)